En biff, del två

En kaosartad dag…. När man bränner ostknäcket för andra gången blir man bara trött… När man sedan kokar blomkålen torr blir man ännu tröttare… Men att ta det med en klackspark är något min mormor lärt mig i köket, tredje gången gillt på ostknäcket och doften av bränd ost har idag lagt sig som en hinna i huset.
Blomkålen gick att rädda 2/3 av den iallafall och mitt mos blev gott. Min hemlighet är riktigt smör och muskotnöt.

20131106-094146.jpg
Om jag fick välja en “min sista måltid” så skulle jag nog välja detta… Eller lamm… Ja så får det nog bli. En redig köttbit, alldeles lagom rosa, en ädelostsås och blomkålsmos.

Födelsedagsbarnet valde hasselbackspotatis och senare fick han även en Budapestbakelse som är det godaste han vet. Inte sockerfritt ett dugg.

20131106-094755.jpg
Och vet du…. Även jag fick i mig 2/3 av en Budapestbakelse, för så är det när det är födelsedagar, då får man unna sig något som är utomdennavärldensgott och just det är ju Budapest.
Det blir snabbt för sött för mig och jag får sällan i mig mer än ett par skedar, jag triggas inte av sött så ofta men jag känner mig idag bakis efter två riktigt rejäla blodsockerfall… Varav det första dessutom gav mig kallsvettningar och migränliknande symptom, som tur var passerade de efter någon minut var…

Var det värt det? Att få fem minuters lycka på tungan… Ja igår var det värt det. Maten, sällskapet, stämningen och just då… Sockret.
Ska du göra undantag, låt dem vara så förbannat goda att du inte ångrar dem!

Festblåsan…. Satt den på igår? Nja inte den blåsan jag hade tänkt, det kändes lite fånigt att dra fram värsta cocktailklänningen en vardag när jag dessutom gick med mina tjocksockar på mig. Det blev en lång svart klänning med slits i sidan istället. En klänning mannen min uppskattade och det var ju hans dag..

Snart är det min… Då vill jag inte ha socker haha!
Fan jag är ju helvild, både köttbullar och bakelse på en å samma vecka!

Leave a Reply

