Ett nytt kapitel

Att klä på barnen sina ytterkläder långsamt och utan tjafs, att sjunga i bilen och fnittra på väg till ett nytt kapitel i den här familjens liv var idag spännande. Barnen intet vetande och Mamma nervös! Första dagen på Dagis (förskolan) avklarad.
Vilken imponerande plats. Så rent och så fint, hela rena leksaker och så lugna barn och mjuka varma välkomnande förskolefröknar. Vi möttes av att barnen redan fått namnskyltar på sina hyllor och bara det gjorde att vi kände oss välkomna. Polly kramade sin vän och sen tog de varandra i handen och styrde väg mot dockorna. Att höra ljudet av Scotts klingande skratt i kuddrummet, mitt hjärta blev varmt.

Fröknar som tog sig an mina små och satt och skålade i plastglas i evigheter utan att tröttna och läste böcker med den mest otroliga inlevelse.
Jag släpper… Släpper lite av min mammaoro att lämna dem ifrån mig. Mina små, det finaste vi har, det här kommer bli bra. Jag känner det på mig.

20131104-143310.jpg

Fröknar som frågade med intresse vad barnen får och inte får äta, utöver allergier, som höll med mig och förstod när jag sa “inget socker” och “inga light produkter”. Jag försäkrades att det är i deras intresse att ge barnen fullfet mat. Skönt. Återigen, det känns bra.

Hur har ni gjort med era barn på förskolan?

4 thoughts on “Ett nytt kapitel

    • Det är nog tyvärr en del halvfabrikat här också men jag ser det som en vinst att de får smör och riktig mjölk 😦 frukt får de men inga kakor osv. Fröken sa att de festar på frukt vid festligheter istället för annat. Sen är det väl som på alla andra ställen, att gluten osv serveras men jag får trösta mig med att de får bra mat hemma

  1. Vår förskola är kanon! Endast röd mjölk, lagar all mat från grunden, de har en egen gammaldags mattant så vi möts ofta av ljuvliga dofter av grytor som luktar farmor mat 🙂 inget socker alls, inte ens på födelsedagar, då bjuds de på fruktspett istället! Och nu när vi ska flytta har vi kollat upp matlagningen på nya förskolan och där verkar de ännu bättre då maten är närodlad och ekologiskt! Så visst finns de en hel del stjärnor, i alla fall här söder om Stockholm 🙂

Leave a Reply

