More – Kryddor

Surfar runt på facebook…. Ser att Santa Maria har några nya kryddor och även nytt utseende på sina More-kryddor. Skitsnygga burkar, det ger jag dem.

20131101-084415.jpg
Bild lånad här!

Sen kan man läsa om respektive krydda informativt och smidigt hos Den Rätta Smaken, bra eller hur?

Jag klickar på varenda krydda och ser att alla utom ett fåtal (TVÅ) innehåller socker och klumpförebyggande medel E551. De som inte innehåller socker, ja de innehåller fermenterad soja, veteextrakt, majsmjöl, potatismjölsstärkelse, jästextrakt, citronsyra och maltodextrin. Ja, även en så simpel chilikryddblandning som PiriPiri är full av maltodextrin.

De ENDA två som är helt rena kryddor är Triple Peppar och Rock & Sea Salt.

Hm…. I liten skala ser jag väl inget större problem i att använda dessa kryddor då och då, MEN varför kan man inte låta dem vara naturliga? Självklart förstår jag att det ligger i företagens intresse att skapa varor som kan stå i hyllan länge, MEN hur hälsosamt är det att stoppa i sig massa kemiska medel som smakhöjare?

Nej men åh vad gött det ska bli med en stor köttabete med lite maltodextrin och E551 och varför inte lite fermenterad soja på det, fulländat! Möms!

4 thoughts on “More – Kryddor

  1. Du har så rätt! Man vill väl äta så “rent” som möjligt? Inte en massa E’n och fermenterad skit?! Fast å andra sidan… Ibland blir jag lite full i skratt när jag ser “hälsosamma” personer på tex jobbet som dricker nutrilett eller vilken annan skit som helst för att må bättre. Hur då?

Leave a Reply

