Nybörjare?

God morgon min vän,

Jag tror att för första gången på väldigt länge så spökar sambons mansförkylning lite även hos mig. Jag känner mig riktigt trött, tröttare även vanligt. Så trött att jag faktiskt vände på gymmet i söndags och igår blev det bara en avslappningshalvtimme.

Vad var övertygande för dig att börja med LCHF? Varför?
Berätta gärna varför just du äter LCHF, så kanske vi kan hjälpa och peppa varandra? ❤️

Jag tror (och än mer efter en hel del kostrådgivarstudietid nu) att när du i början lägger om din kost, oavsett ditt mål så skippa träning ett litet tag. Man måste inte träna för att gå ner i vikt! LCHF bevisar det gång på gång. MEN man måste träna och motionera för att ha en stark kropp, du kommer långt med helt vanliga promenader men inte riktigt hela vägen. Dessutom ger promenader dig frisk luft!
En smal kropp är inte nödvändigtvis en hälsosam kropp även om det är den synen vi målas att tro…

Det här med LCHF, det är ju bara, bort med bröd, mjöl, pasta, potatis och ris när du började? Till följt av, det är ju inte så svårt….

Ganska snart insåg du kanske att det inte riktigt var så simpelt, du ska hålla koll på vilka grönsaker (ovanjord) du kan äta, vilka mejerier är okej, du ska inte äta socker. Vilka fettkällor är bra, bort med margarin!

Snart inser du hur mycket socker och dolt socker det finns i livsmedel…… Än mer snart är du en sån där liten innehållsförteckningsråtta som får åka och handla själv för det tar sån tid eftersom du måste läsa allt……. 😉

Det ÄR jobbigt i början, det låter hur lätt som helst och det är det, så småningom!
Precis som din kropp behöver ställa om sig så behöver du ställa om dig, nollställa vilka varor du brukade handla, vilka varor du brukade gilla, vilka varor som slank ner i vagnen bara för att…. Tro mig, du kommer hitta massor av nya mumsiga saker att äta och du, du kommer inte sakna det gamla för du kommer må så förbannat bra!

Vad är de störta hälsofördelarna för dig med LCHF?

20131008-071515.jpg
Morgonmys klockan 0600 med min goa glada son ❤️

De allra störta hälsofördelarna jag upptäckt utöver min viktminskning är att jag orkar så mycket mer, här hemma är det jag som är mest frisk, jag har lärt mig vikten av att slappna av, jag njuter av dagen, jag mår bra i magen, mina migräner kommer mer sällan, jag har en helt annan energi i kroppen än tidigare och jag har hittat träningen, jag älskar att träna… LCHF och träning tillsammans är för mig ett vinnande koncept…

Många av er kommer utöver ganska mycket ovan även upptäcka att er hy blir bättre, du kommer känna dig piggare överlag. Några av er kommer ha lindrad ledvärk, en ok IBS och kanske till och med en hanterbar diabetes typ 1, en märkbart bättre diabetes typ 2 eller fibromyalgi.

För mer tips om diabetes typ 1 och LCHF följ denna bloggen: Diabetestypett
Mer om diabetes typ 2 finner ni hos Kostdoktorn
Och för mer tips om fibromyalgi så följ den här bloggen: LCHFgott

Eftersom jag inte själv lider av ovan så är det fruktansvärt svårt och ibland inte heller rätt att uttala sig, jag håller mig till att informera allmänt och fokusera på en fd gravidmages väg till tvättbräda (HAHA)!

Hur många av er som läser är mammor som sliter och kämpat?

All kärlek,
Mickan

Leave a Reply

