Kanelbullens alldeles egna dag!

Här ska inte bakas bullar!
Ska du?

Jag är inget fan av “hyllningsdagar”, riktiga helgdagar jaaa, det älskar jag. Påsk, midsommar, jul, nyår och självklart födelsedagar (utom min egen då, men det är nog åldersnojan där….).

Man säger att det är ju “bara” en dag om året…. Fast de här dagarna blir snart många och snart har vi “ursäkter” att gräva ner oss i massa sött och gott flera gånger i månaden. Det är väl inget speciellt med det? Det blir ju vardag!

Det ska vara semlor, pannkakor, chokladbollar, kladdkaka, kanelbullar, Gustav Adolf bakelser, prinsesstårtor, cancerfondenbakelser, pepparkakor, lussekatter osv osv…. Listan kan göras lång!
Jag är “all in” för att främja handeln och det är ju trots allt det många lever på, MEN jag ogillar starkt dessa “godkända dagar”!

Det är ju nästan så man är helt jädrans spritt språngande galen OM MAN INTE äter en sån här dag. Folk som ALDRIG bakar annars ska dessa dagar försöka vara “duktiga” och stå där med mjöl långt upp i hårbotten.

Att jag tycker så här, har inget att göra med att jag inte äter det själv, utan faktiskt att vi människor letar efter saker som ska låta oss göra…. Att låta oss tro att allt sånt här är ett måste…

Det är inte ett måste! Vi ger återigen tillexempel alla barn en helt okej dag som inte är lördag att frossa! Okej eller inte?!

Jag kan inte minnas att det fanns så många såna här dagar att hylla bakverk när jag var liten? Eller så var jag bara helt enkelt förskonad.
Mormor å andra sidan var en helt fantastiskt grym bakerska i sin dag och alltid till helg fanns det nybakt bröd, en och annan kaka och bullar. Inte behövde hon en hyllningsdag för att baka sina goda bakverk. Behöver du? Oavsett vad det är du bakar?

Sen om det var bra för mig att äta, ja det är en annan femma…. Massa goda kakor, hembakt bröd blandat med stress och ångest hjälpte absolut inte min viktkurva som barn. Stress och ångest utifrån, att känna att man aldrig räckte till gjorde det lätt att äta, överäta hemma hos mormor och morfar eller farmor och farfar, där man alltid kände sig trygg och var extremt mätt.
Min älskade farfar var dessutom konditor och hans mat/bakande gick inte av för hackor! Men där hemma fick vi aldrig bakat om det inte var något speciellt att fira och det är jag tacksam för, vi fick riktig mat, mat lagad på smör och grädde.

Mat är inget substitut för att du ska kunna må bra, att du ska kunna må bra i fem minuter.
Ät gott när du vill istället för att leta en ursäkt där du måste. Vad gott är för dig, ja det måste du definiera själv!

Ska jag hylla Kanelbullensdag? Njae det är ju vilken fredag som helst och eftersom det är fredag och snart helg så ska vi inte göra mer än att kanelfräsa några äpplen till efterrätt efter lunch…..

Leave a Reply

