Hur många gånger i veckan äter du fisk?

God morgon min vän,

Har du sovit gott?

Det här med middag är ibland inte alltid så lätt. Man ska äta varierad mat, rolig mat, lättlagad mat, alla ska gilla den osv.
Pust….. Jag gjorde veckomenyer ett tag, men det har runnit ut i sanden.
Igår blev det lunch hos en väninna. Otroligt gott! Nötfärsköttbullar, gräddsås, morötter, broccoli och potatis till barnen. Vi åt alla som hästar!

På kvällen lagom till min man kom hem så lagade jag panerad fisk!

20130918-080050.jpg
Fisken jag använde igår var Pangasius, en hajmalfisk som påminner om torsk.

Ju mer varierade sorter fisk du äter, dessutom bättre!

Panerad fisk med äggsås.

Panera fisken i pofiber, husk och sesamfrön med lite kryddor. Vänd fisken i ägg först. Stek på medel värme och vänd sedan.

Äggsås
3kokta ägg (dela/hacka)
2 dl grädde
1 dl Smetana (eller crème fraiche)
Salt peppar och muskot

Koka upp grädde & Smetana, låt reducera lite på låg värme så det tjocknar. Lite fiskfond om du har och krydda. Sist rör du ner ägghacket.

Mums!

Det gick hem hos båda barnen, min lille kille förvånar åt 1 1/2 stora filéer med sås till och avslutade med kesofrutti (keso, grädde och äppelmos). Vart gör han av all mat haha!

Leave a Reply

