#KOSTOLOGIK30

20130903-202904.jpg
Imorse postade jag den här på instagram (ni hittar mig där som @kostologik) och fick stor respons.

Så nu kör vi, vi börjar imorgon eller ja när det passar dig.
Här är första femdagars upplägget.

20130903-203025.jpg
Använd taggen #kostologik30 på instagram eller kommentera i fältet nedan så vi kan följa varandra och hjälpas åt.

1. Speed Squats, du ställer dig framför en stol i squatposition, reser dig och “sätter dig”

2. Höga knän, du står höftbrett med benen och armarna rakt ut, du ska lyfta vardera ben så att de nuddar handflatorna.

3. Heel touch, du ligger ner bredbent med häl och knä i linje, du ska göra situps och samtidig toucha hälarna med fingertopparna.

4. Squat jump, du sätter dig i squatposition och hoppar upp, rak, sedan ner tillbaka till squatposition.

5. Dips (triceps), du sätter händerna på en stol (stolen bakom dig) benen i höft bredd och fötterna i linje med knäna, sen ska du göra dips upp och ner.

6. Burpees, vet du inte hur du gör dem, titta på youtube så ser du hur tekniken ser ut.

7. Utfall, du kan göra dem med eller utan vikt, är du hemma, fyll två 2L flaskor med vatten. Du står höftbrett och fokusera på en fläck på golvet, du gör utfall mot fläcken varannan gång höger och vänster ben. Du kan få justera “fläcken” ett par gånger för att komma ner i rätt position.

8. Planka, lägg dig på mage, fötterna bredd i sär, armbågar i axelbredd och lyft upp kroppen genom att “suga” in naveln så du får med ländrygg m.m

Alla dessa ska göras så många du hinner på utsatt tid, utom plankan för den är en uthållighetsövning. Det är viktigare att du får in rätt teknik än antalet.

Men först, innan vi kör!!
1. Ladda ner en tabata app där du kan justera tiden, Interval Timer är bra.
Ställ in den på 50/10. Vi ska alltså köra övningar i 50sek och vila i 10sek.

2. Mät och väg dig. Detta behåller du för dig själv, om du vill får du givetvis dela med dig.

3. FÖREfoton, detta är endast för dig själv och för att du ska få en chans att se hur du gör framsteg. Men som med allt annat så får du givetvis dela med dig om du vill.

Vi har alltså 8 övningar som vi kör vardera i 50sek och vilar 10. Det tar “bara” 8 minuter av din tid. Det här ska vi göra i fem dagar! Sen kommer jag lägga upp ett nytt schema som är lite utökat. Underskatta inte den korta träningstiden, då det är extremt effektivt. Vill du kan du kombinera med din vanliga träning eller bara köra detta 🙂

Lycka till, nu kör vi!!!
Glöm inte taggen #kostologik30

Advertisements

11 thoughts on “#KOSTOLOGIK30

  1. Pingback: En kall start! | Kostrådgivare – Blogg

  2. Pingback: Återhämtning och matdagbok | Kostrådgivare – Blogg

  3. Pingback: Härlig start och matdagbok | Kostrådgivare – Blogg

  4. Pingback: Vilodag och omelett med bacon till frukost | Kostrådgivare – Blogg

  5. Pingback: Shiitakesvamp | Kostrådgivare – Blogg

  6. Pingback: Träningutmaning! | Kostrådgivare – Blogg

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s