Sug vs Hunger

God morgon min vän,

När du vaknar på morgonen, är du hungrig eller är det ett sug?

När du äter lunch, är det hunger eller sug?

Eller när du fredagsmyser…. Är det ett hunger eller ett sug?

Många tror sig veta skillnaden, men gör du verkligen det?

Det är två helt olika saker!
Alltså viktigt att lära sig skillnaden på dem.

Hunger är alltså kortfattat brist på näringsämnen, där kroppen förbereder lagring (anabolt). Man tillfredsställer hunger med mat (protein & fett).

Sug är då alltså en signal i hjärnan på att du har lågt blodsocker. Det tillfredsställer du bara med kolhydrater. Svårt att motstå, oerhört stark signal.

Det är lätt att missuppfatta dessa två. Som jag själv då, jag har tillexempel haft svårt att skilja på dessa…. Jag som sockerberoende, inte i rent socker eller godis utan genom socker som bildas i kroppen av pasta (kolhydrater). Jag har inte svårt att skilja på dem, jag vet skillnaden, men jag har svårt att kontrollera suget om jag får i mig lite för mycket kolhydrater.

Hur fungerar du?
Du kanske förstår lite nu hur det är viktigt att skapa en trygg kropp & knopp?

Leave a Reply

