Granola – Choklad & Vanilj

20130828-081054.jpg

God morgon min vän,
Hur mår du idag? Onsdag, dagen mitt i veckan!
Jag jobbade kväll igår och gör likadant idag, imorgon drar min utbildning igång, underbart och nervöst! Kommer jag klara den, finns tiden, har jag tagit mig vatten över huvudet? Tiden får tala! Detta är något jag brinner för så det ska nog gå väl!

Men…. Jag tog med mig knäckebrödet till jobbet igår, dels för att äta till kvällsmat men också för att testa på en hel skara personal. Det var 50/50, som jag sagt tidigare det har en liten hö-smak.

Jag fick frågan Hur äter man frukost när man äter LCHF… För mig är det inget svårt alls. Skinka, ägg, smör, ost osv. Men vissa har svårt att släppa det där med macka och yoghurt. Så nu har jag gjort en granola som de ska få testa ikväll med turkisk yoghurt. Kanske kan chefen som vill “börja ett nytt smalare, hälsosammare liv” hitta något som faller honom i smaken 😉

Kostologik’s Chocolate Bourbon Granola

1,5 dl hackad mandel
1 dl hackade paranötter (bra selen innehåll)
0,5 dl hackade macademia nötter (bra vitamininnehåll)
0,5 dl hackade valnötter
2 dl solrosfrön
1 dl hela linfrön
1 tsk Vaniljpulver bourbon
1 msk ren kakao (se till att den är utan socker)
1dl kokosflingor
2-3 msk smält kokosolja

Blanda alla torra ingredienser, blanda sedan ner flytande kokosfett.
In i ugnen i ca 20-25 min på en plåt, 150 gr. Du behöver röra om då och då och håll koll så du inte bränner för då blir det snabbt mindre gott 🙂

Jag köper hela nötter som jag hackar med stavmixertjofräsmaskinen 🙂

Ta ut, låt svalna och har du hemma så kan du blanda ner kokoschips efteråt. Att jag blandar i det efteråt och inte rostar dem är för att jag tycker de mister sin charm och blir lätt sega. Men smaken är som baken, prova dig fram 🙂

Njut sedan din granola med turkisk yoghurt eller vispad grädde eller varför inte både och. Vill du få upp fetthalten i yoghurten så blandar du den med lite vispgrädde. Jag ska äta min med amerikanska blåbär jag har i frysen.
Mumsigt värre hörru du!

Förvara torrt och i en sluten burk! Eller ja….. Det kommer ta slut ganska fort ska du se…. Lite som med knäckebrödet (Det vanliga) haha!

2 thoughts on “Granola – Choklad & Vanilj

Leave a Reply

