Spirulina & Ecos Kokosvatten

Gillar du doften av Hö?
För mig är doften av nyslaget hö helt magiskt! Det får mig att tänka på min barndom i stallet med Morfar ❤

Jag fick för någon vecka sedan ett prov av Spirulina, utskickat av Svensk Hälsokost, tusen tack!

20130827-134140.jpg
Så här står det på deras hemsida om just Spirulina.
Spirulina – Ekologiskt samt helt fritt från tillsatser!
Det talas om att spirulina är en av naturens mest koncentrerade näringskällor. Spirulina är otroligt rikt på protein, klorofyll samt andra viktiga ämnen som är viktiga för kroppen. Spirulinan från Superfruit är ekologiskt certifierad vilket innebär att den är utvunnen från ekologiskt odlad spirulina. Produkten är ett utmärkt tillskott för vegeterianer eftersom den är helt fri från tillsatser.

•Ekologiskt odlad
•100% vegansk
•Fri från tillsatser
•Rik på protein samt klorofyll

Sååååå….. Nu har jag provat på lite olika sätt här hemma!

20130827-134448.jpg
Det sägs att det är bäst att blanda det med juice eller i din smoothie. Men jag äter ju LCHF och då går juice bort. Jag gillar heller inte smoothies på yoghurt/grädde osv. Så jag testade mig fram. Detta blir en grön skön kokossmoothie! Höftade lite med ingredienserna, men gott blev det. Spirulinasmaken försvann nästan eftersom kokosvattnet från Ecos/Megab har en god och härlig smak, vaniljpulvret gifte sig riktigt med resten och ni vet väl att ni även kan köpa kokosvattnet och pulvret på både LCHFklubben och Liveo..
Man kan ju testa med kokosmjölk också men jag tyckte nog att det blev bättre med hasselnötsmjölk ihop med kokosvattnet. Smoothien blir knallgrön och luktar lite mer hö än den smakar, för som sagt den blev jätte god!

Jag har lite svårt för den “gröna” smaken (som min icke grönsaksätande sambo skulle sagt). Men det är en vana.

Jag tycker mig känna att mitt hår fått något bättre lyster och kanske att mina naglar växer lite mer. Nu har jag inte provat den så länge utan kommer återkomma med en längre recension när påsen är slut.

20130827-135150.jpg
Igår skulle jag fylla på min knäcke-burk. Jag gjorde så här blanda 1dl mandelmjöl, 1dl solrosfrön, 0,5dl linfrön, 0,5tsk salt, 1msk husk, 1-2tsk spirulina och 1 tsk bakpulver. Blanda sen 2,5dl kokande vatten med 30-40gr kokosfett.
Blanda ihop allt, låt stå. Det kommer lukta grönt i huset, jag lovar! Det luktar hö i den allra renaste formen.
Lägg mellan två bakplåtspapper och kavla ut. In i ugnen i 60min 150gr och låt sen stå kvar och torka i ugnen i någon timme.

Knäcket smakar lite av spirulina, men helt okej. Idag åt jag det till lunch tillsammans med smör, ost och skinka och mums alltså!! Kanske är jag en gräsätare eller så har jag nu vant mig.

Helt klart värt att testa!! Jag rekommenderar det både ur hälso/vitamin perspektiv och ur ett LCHF-perspektiv då det är fullt med vitaminer, rent och inga tillsatser och den där teskeden eller matskeden du får i dig dagligen är inte full av kolhydrater heller!

Så…… Klicka nu hem Spirulina och kokosvatten & vaniljpulver, följ länkarna så kommer ni till Svensk Hälsokost samt direkt till shoppen här på LCHFklubben

Har du testat? Sitter du inne på något bra recept? Dela gärna med dig i kommentarsfältet,
All kärlek,
Mickan

3 thoughts on “Spirulina & Ecos Kokosvatten

  1. Jag tänker nysning när jag tänker hö 😛 Jag är ritkigt allergisk mot hö 😛 Så det kan nog bero på det. Men det luktar ganska gott. Vet dock inte om det är något jag skulle stoppa i mig pga allergier. Vetegräs gick inte alls. Det bara kliar i halsen tex.

    Du är sjukt inspirerande! Ville bara säga det!

  2. Hur smakar det liksom? Om det märks skillnad så tydligt på håret på så kort tid så ska jag absolut köpa det!! Tack för tipset!

Leave a Reply

