Mitt träningsupplägg

Allra först, innan jag går igenom hur jag tränar så måste vi prata om det här med tid till träning.
Det ÄR det viktigaste! Du kommer aldrig få tid gratis, du kommer aldrig att ha tid över till träning, man tar sig tid till träning. Vad jag menar är att vi alla har fullspäckade scheman på ett eller annat sätt. Jag som småbarnsförälder tillexempel…. Ja hos mig finns inte tiden utan jag tar mig den. Jag tar mig tid att träna när mina barn har lagt sig på kvällen och eftersom jag har en tränande sambo så är det inte svårare än så att vi tar oss varannan dag, måndag/onsdag är mina dagar och sen det som blir på helgen blir antingen när barnen sover middag eller somnat för kvällen. Detta för att vi inte ska missa dyrbar tid med våra små, för den får vi aldrig tillbaka. Detta upplägg funkar i vår familj, du måste hitta vad som funkar för dig och din familj. Sen prioriterar jag mycket annat än träning och därför får jag “bara” in i snitt 3 pass per vecka, vilket för mig är helt okej. Jag vill inte träna mer pga av att jag vill inte ta av den tid jag har med mina barn.

20130826-191228.jpg

Jag har snöat in på löpning denna sommaren, mycket tack vare min fina svägerska. Jag har sedan start i januari hållt på med pulshöjande intervaller, gör fortfarande. Men har ökat uthålligheten det sista och lagt 70% styrketräning på hyllan.

En vanlig träningsdag för mig blir allt som oftast 4km eller mer av ren jogg. Jag värmer ALLTID upp minst 500m/1km jag tror och tycker det är viktigt att värma upp oavsett hur vältränad du är. Om jag är utomhus så kör jag “6-pack abs”-appen 2-3ggr och/eller tabata planka 8ggr 20/10 eller pw:ar 1-2km som avsvalk.

Om jag är på gymmet så kör jag alltid löpband med hög lutning 1km 6.7 (lagom raskt promenadtempo), höjer sedan till 10 där jag joggar i brant backe några km och jag brukar avsluta med 5min tabata intervaller där jag börjar på hastighet 11 och avslutar på 16. Det här brukar i regel ta 20-30minuter. Är det en dag när jag kör kondition så brukar jag köra fler intervaller, ändra lutning och jag brukar dela upp det i 5minuters intervaller. Så jogga 5min, tabata 5min. Låter tråkigt men så där kan jag hålla på nån timme, med bra musik i lurarna är det underbart! Dessutom kan man hålla samma hastighet på ett löpband gentemot vad man gör utomhus.
För och nackdelar med både utomhuslöpning och inomhus.

Jag älskar “6-pack abs”-appen, jag kör den religiöst oavsett vad jag tränar för pass och likaså min planka! Sen ibland (inte så ofta numer) så kör jag igenom hela kroppens muskelgrupper med latsdrag, chins, dips, axlar, framsida-baksida ben och rygg/mage. Men det passet kan jag lägga upp vid annat tillfälle.

Har du någonsin sett en “tjock” löpare?

Jag är fåfäng jag vet det, därför har min träning fokuserat mer på kondition än styrka. Men nu….. Nu när jag nästan är i mål, det är nu det roliga börjar…. Att forma kroppen, att bygga lite muskler!

2 thoughts on “Mitt träningsupplägg

    • Ja men man måste ju göra det man kan för att få det att gå ihop! Så gör jag också ibland när jag jobbar kväll, då får jag träna innan min sambo åker till jobbet haha folk tror man är knäpp! Jag svarar: jag är effektiv haha

Leave a Reply

