Frukt är INTE LCHF!

20130824-074636.jpg

Hur svårt är det att räkna ut att frukt innehåller en del fruktsocker/fruktos?
Vet du vad fruktsocker/fruktos är? Hur kroppen tar upp fruktsocker? Visste du att det är mer c-vitamin i lök och paprika än i apelsin?!

“Glukos kan tas upp av muskler och andra vävnader. Fruktos kan bara tas upp av levern. Glukos kan lagras i levern i något, som skulle kunna kalla polyglukos, men som heter glykogen. Fruktos kan på motsvarande sätt inte lagras som polyfruktos. I stället omvandlas fruktos till glukos i levern och går dels ut i blodet som blodsocker, men lagras också som glykogen i musker och levern. Av kroppens glykogen finns ungefär 100 g i levern och 400 g i musklerna. En del fruktos omvandlas till fettsyror.
Fruktos kan vid överdriven konsumtion öka risken för fettlever. Fruktos stänger även av kroppens mättnadssignal. Fruktosemi betyder ökad mängd fruktos i blodet. Fruktosemi kan uppstå vid överkonsumtion och på grund av rubbningar i lever av ämnesomsättning där brist på enzymen fruktokinas är anledningen.” – Wikipedia

Jag har pratat om fruktos tidigare och vad den har för effekter på vårt blodsocker och varför det är en av de sämre sockerarterna just därför att den behöver omvandlas i levern. Frukt innehåller en viss del fruktos. Läs gärna inlägget om Palmsocker i kategorin Livsmedel.

Vad jag reagerar på allt oftare är att fler och fler verkar tycka att det är okej med frukt inom LCHF?! Visst ät du hur liberalt du vill, men i grund och botten så är FRUKT INTE LCHF! Det finns paleo till de som vill äta massor av frukt men också då inga mejerier. Många skräddarsyr sitt eget, det dyker upp lite “paleo-lchf” här och där. Men frågar du mig, så kan inte ett dagligt intag av frukt vara LCHF och på det en daglig höjning/sänkning av blodsockerkurvan?!
Vad tycker du?

Missförstå mig rätt, jag äter faktiskt frukt någon gång då och då, banan tillexempel, det måste jag ha till min Flygande Jakob. Jag gillar frukt, MEN det är inte LCHF. Frukt är bättre än mycket annat, min familj äter frukt, mina barn får frukt. Dessutom är det utvunnet fruktos som är det farliga, inte det lilla innehållet fruktos i frukt.

Ju mer vi låter LCHF falla ifrån vad det egentligen är, livsmedel utan tillsatt socker/stärkelser och med ett kh-värde under 5gr per 100gr, ju mer kommer människor att misslyckas och missuppfattas och det här med att äta rent och stärkelsefattigt kommer vara ett minne blott, för att de flesta ska lyckas så krävs det att man håller sig “inom ramen” av vad som faktiskt ÄR LCHF! Du kan läsa mer om fruktos, glukos och sackaros här!

Du som viktminskar, du har inte råd att falla från ramen. Du som har diabetes, du har inte råd att falla från ramen. Du som viktökar och har en relativt stabil blodsockerkurva, ja du kan falla från och lägga till saker som du klarar av. Du som är stabil i din kost, ja du känner säkerligen din kropp väl.

Men när går man från liberal LCHF till att egentligen inte äta LCHF, även om man påstår sig ha det som bas?!
Du kan inte äta LCHF med höga antal kolhydrater, för då är det så simpelt att du äter HIGHCARBHIGHFAT!
Ur ren hälsosynpunkt, är det bra?

Liberal LCHF är för mig när jag äter socker och stärkelsefattig mat som har något högre kh-värde än 5, nötter tillexempel eller bakverk med sötningsmedel. När jag stoppar i mig andra saker som ljus choklad, öl, frukt, lakritsgodis eller vad det nu kan tänkas vara, då är det INTE LCHF!

Men som jag alltid säger, du måste hitta din väg! Du behöver skräddarsy ditt eget sätt att äta, men vissa livsmedel är inte LCHF, hur vi än vänder och vrider på det. Punkt.

Ät bär istället! Bär har mindre fruktos och är i regel fyllda med mer vitaminer och antioxidanter.

Det finns olika typer av bär. Björnbär, jordgubbar, hallon och blåbär. Det är endast blåbäret som i botanisk mening är ett bär. Både björnbär och jordgubbar räknas definitionsmässigt till fruktförband som är sammansatta frukter.
Men för oss här uppe i Norden så är bär något som förr (artegen föda) fanns att tillgå under säsong, likaså äpple/päron (stenfrukter) är en av få frukter vi har haft nästan konstant tillgång till.

Det finns lika mycket vitaminer och mineraler i blomkål, broccoli, paprika, lök m.m.

Du kanske gör som jag? Äter LCHF 95% av tiden. För ja, det vet vi ju alla att jag stoppar i min lite skit här och där och det slinker ner en öl då och då.
Det är mer än okej! Men det är INTE LCHF!

20130824-074429.jpg

5 thoughts on “Frukt är INTE LCHF!

    • Hej Eva, om du läser inlägget igen så ser du att jag skrivit att det är utvunnen fruktos som är det farliga, inte den lilla del fruktos i frukt.

      “Frukt är bättre än mycket annat, min familj äter frukt, mina barn får frukt. Dessutom är det utvunnet fruktos som är det farliga, inte det lilla innehållet fruktos i frukt”
      Jag har även en länk i inlägget till ett utdrag som förklarar sockerarterna.

      Intressant artikel 🙂 tack!

  1. Jag håller fullständigt med dig. Frukt är inte lchf. Folk fattar inte hur man klarar sig utan det. Men jag som inte är speciellt förtjust i frukt eller så kliar det i halsen har aldrig riktigt ätit frukt heller. Förr sa inte folk något om det. Men nu när jag verkligen väljer aktivt bort att äta frukt så är jag jätte konstig. Jag blir så slut av det! Jag brukar istället skylla på att det kliar i halsen, vilket det faktiskt gör av en hel hög frukter. Så då är problemet ur världen.

Leave a Reply

