Hur lyckas jag? Del. 5. Tålamod & Ödmjukhet & Ärlighet

20130823-143005.jpg

Du MÅSTE tro på dig själv! Behandla din kropp så som du vill att andra ska behandla dig, med bl.a. ödmjukhet genom att ge den bra kost, var snäll mot den, pressa den inte för mycket men pressa den samtidigt lite, en balans. Det är jätte viktigt att vara ärlig mot sin kropp. Att känna efter vad den klarar av eller inte klarar av. Vad du mår bra av.
Klarar du kanske av en något större mängd kolhydrater eller klarar du inget?

Klarar ditt psyke av en “ätardag” eller inte?
Ramlar du av ditt spår om du låter dig falla för frestelser? Är det svårt att ta dig upp i sadeln igen och även här måste du vara ärlig, ÄR DET VÄRT DET?

Är det värt att äta saker som ger dig magknip och som samlar vätska och du blir uppblåst, kanske till och med går upp en jeansstorlek över natt? Det är bara du som kan känna efter hur du fungerar.

Nu i sommar har jag kanske gjort några fler undantag än jag önskat, men jag har sen också stått ganska still i vikt. Jag har landat lite och det är viktigt för mig!
Samlar på mig vätska gör jag som bara den, bara jag tittar åt ett glas vin eller lite choklad. Nötter fungerar, jag blir vare sig svullen eller samlar vätska men min viktminskning stannar av och värst av allt är att min kontroll försvinner tills påsen är slut. Men det är min last och det vet jag. Jag jobbar med det. Det skulle kunna vara värre!

Det här med träning, även här måste du vara ärlig mot dig själv. Gav du verkligen ditt allt? Pressade du dig så som du hade tänkt?
Stapla upp lite mål och följ dem när du tränar. Är du en löpare ja men gör det lätt för dig, stapla upp några delmål även här som du har som sporre.

TÅLAMOD är det allra viktigaste! Rom byggdes inte på en dag och din (över/under)vikt kom inte över en natt.

Det är svårt som fasen att ha tålamod, men kanske något av det som är viktigast! Har du inte tålamod att stå ut med dig själv under resans gång så kommer det bli tungt för dig. Jag säger det med all välmening.

Vi vill alla ha snabba resultat. Men ALLA resultat är bra resultat! Tappar du 100gr en vecka så är det jätte bra, tappar du 1kg veckan efter, yihoooo, kanon!

Ställ dig och rota i ditt skafferi/kyl och plocka fram något som väger 1kg och således något som väger 100-200gr och så ser du, det är inte lite alls! Det känns bara som att när det är en liten siffra på en våg så är det förbannat lite. Men hundra gram är mycket!

Jag räknat kallt med att jag inte kommer vara nöjd eller färdig på länge, jag har ett litet mål att nå innan min son fyller 1. Men sen har jag två månader till på mig tills det är ett år sedan jag började sen här resan. Jag har ju faktiskt varit gravid två år på raken så det vore ju faktiskt inte så konstigt om det tar lika lång tid att ta bort som det gör att lägga till, dvs 18 månader plus kanske lite till. Och jag tänker ge mig själv den tiden. Det är inget bra att stressa fram hållbara resultat!

Massor av helgkärlek till er,

Mickan

2 thoughts on “Hur lyckas jag? Del. 5. Tålamod & Ödmjukhet & Ärlighet

Leave a Reply

