Hur lyckas jag? Del 4. Bra kost och sunda matvanor

Först börjar du fundera på hur dina tidigare matvanor sett ut. Ser du något mönster? Svält tillexempel brukar vara en dån grej som förekommer, likaväl som att överäta. När du luskat ut vad problemet för dig ligger, så ta en penna och ett papper och kludda ner “hur kan jag förbättra mig” och “hur kan jag behandla min kropp på bästa sätt”.

Jag har varit en jojobantare och med det så menar jag att jag i perioder svalt mig för att sen när jag nått önskad vikt börja äta, kanske till och med överäta. Jag är dessutom en känsloätare, jag pillar och plockar gärna när jag är ledsen och jag som älskar att laga mat lagar gärna något extra gott när vi ska fira. Just mitt känsloätande har jag börjat få bukt med, jag vet om det, jag jobbar med det istället för mot det. Annars skulle jag nog ha gått upp minst 10kg det sista eftersom jag varit så ledsen och är fortfarande.

Vad är sunda matvanor för dig?
Många säger frukost, lunch, middag och där mellan ska mellanmål intas. Behöver vi verkligen så mycket mat?

Lägger du om sin kost till LCHF så kommer du upptäcka att det är svårt att äta så mycket. Du kommer stå dig mycket längre och du kommer så småningom vilja äta när du är hungrig och inte på utsatta klockslag.

För att göra kroppen stabil i sig själv så brukar det i början vara bra att äta 3-4 gånger. Att låta kroppen acklimatisera sig. Du kommer att lära dig mättnadskänsla, förhoppningsvis ett nonchalantare sätt att se på mat, att allt inte kretsar kring mat och när du känner dig trygg, ja då kan du ta bort ett mål mat för att viktminska. Glöm nu för all del inte att fett gör dig INTE fet!
Ät normalt, jag dränker inte min mat i fett men jag äter så jag känner att jag kommer stå mig en bra stund. Speciellt om jag vet att jag ska jobba kväll och inte vet när jag får äta nästa gång.

Du vet väl om att det är kosten som till 70-80% gör att du viktminskar, alltså inte bara träning. Vilket betyder bra mat och motion är kanon! Det finns många som ätet LCHF som viktminskar och inte rört sig en fena utöver det vanliga.

Nu tycker jag att man bör motionera lite iallafall. Det hör ju faktiskt hälsan till det också!

Leave a Reply

