LCHF + Kaloriräkning = 5:2 Fasta

Det finns ju som vi alla vet alltid en massa varianter av allt! Coca cola finns i flera olika varianter och smaker! Fanta likaså! Vi människor finns i alla möjliga färger och former. Vad är rätt och vad är fel?

Kaloriräkning kan man göra på olika sätt. Kaloriräkning kan man ju faktiskt egentligen använda sig av till vilken diet eller livsstil man nu har. LCHF, GI, DUKAN etc. Viktväktarna och viktklubben, viktkoll har ju i stort sett baserat sina koncept på just kaloriräkning!
Jag kan ju tycka att kaloriräkning kan räknas som en diet i sig självt. Det är ju ändå en begränsning man gör. Lika väl som man begränsar intaget vita fibrer eller kolhydrater eller fett osv osv.
Lika väl som att LCHF är en diet för många men även en livsstil för andra och det är just det här som måste respekteras oavsett diet eller livsstil. Likaså var för mål man har, långtid, korttid, sjukdom, viktminskning, viktökning osv.

Sen att jag tror på en lågkolhydrat och artegen baserad föda, ja det är MITT VAL!
Sen tror jag att det passar alla kroppar men inte alla knoppar…

MEN till poängen med olika varianter och hur kombinerar man nu då alltså kaloriräkning och LCHF?
Jo man äter 5:2! Kort förklarat så är det grundat på att man äter fem dagar i veckan och fastar två dagar.
Det var originalet! Sen dök M.Mosley upp med sin 5:2 dokumentär där han sedan utvecklat sin lata version av just 5:2. Kvinnor äter under fastedagarna va 500kcal och männen runt 600kcal.
Dessa fastedagar ska heller inte ligga i följd. Så exempelvis onsdag/söndag eller tisdag/torsdag. Ja man får helt enkelt se lite hur det funkar för en själv.

Vi har pratat mycket om det här hemma och för mig blir det ju LCHF där jag absolut inte räknar kalorier en vanlig dag, utan räknar jag så räknar jag intaget kolhydrater. Kaloriintaget är för mig inte intressant. Sen velade jag lite på om jag skulle göra som “original” 5:2 fastan och inte äta exempelvis tisdag/torsdag eller hålla mig till 5-600kcal. Jag bestämde mig för att testa att inte fasta en hel dag utan att räkna. Så igår kväll åt jag stekt svamp, både champinjoner och kantareller och 4 skivor bacon med lite bea. En liten bit brownie fullsmockad med socker slank ner också. Jag hamnade mellan 5-600kcal när jag la in allt lite generöst i shape up appen.

Precis som jag trodde hade min kropp bundit massa vätska över de senaste veckorna så imorse så låg jag -1,7kg från igår. Men å andra sidan har jag verkligen fått kissa som en häst haha!

Det gick väl bra över lag att inte äta förrän kvällen. När man äter LCHF får man ju inga blodsockerdippar på det sättet och heller då inte AKUT/PANIK-HUNGER. Men igår så kände jag mig faktiskt hungrig på kvällen, på ett skönt sätt att “nu ska jag njuta av min mat” och det känns bra! Jag ska fortsätta testa en dag till och se hur jag känner.
Det faktiskt utomordentligt bra att träna en stund efter intag av mat också!

Och nej, jag experimenterar inte med maten! Jag äter BRA mat, RIKTIG mat och RIKLIGT med mat. Jag trivs med LCHF!
Jag hade nog aldrig klarat av 5:2 om jag ätit HCLF (High Carb Low Fat) och det här med att känna mig hungrig konstant det är inte min grej då känns det genast som om jag är tillbaka i mina svältfasoner jag hade för flera år sen… Och dit vill jag inte!

Jag är så glad jag hittat rätt!

LCHF + kaloriräkning = 5:2 metoden
Kasta in lite pf 8/16 där också så har du ett toppenkoncept haha!
Och som du läste om först här hos mig, eller hur….. 😉

Alltså: LCHF + kaloriräkning = 5:2 metoden + pf 8/16 = toppenkoncept

11 thoughts on “LCHF + Kaloriräkning = 5:2 Fasta

  1. Borde ta och testa det där med 5:2… Kanske. Får ju inte ens tummarna ur att köra PF ordentligt. Kanske ska börja där först? Så inte min kropp blir rent knäckt. 😉

    Ha det fint!

  2. Precis så har jag ätit hela vinter/våren. Jag gick ner 15 kilo på det 🙂
    Så nu när vardagen kommer med stormsteg är det de sista 15 som ska bort på samma sätt 😀

  3. Vad bra att 5:2 verkar kännas som en bra grej ! 🙂

    Jag måste nog skaffa mig en bättre telefon så jag kunde använda den där appen, för jag har ganska svårt att hålla koll på både det här med hur mycket kolhydrater man får i sig samt kalorier om man kör 5:2. Jag är lite sugen på att testa 5:2 för att se hur kroppen reagerar. Innan jag åt lchf hade jag heller aldrig klarat av något sånt, jag blev ju panikhungrig med blodsockerfall två timmar efter frukost. Det skulle vara spännande att se hur man klarar av att fasta. Det som känns lite svårt är just att hålla koll på så man inte överstiger 500 kalorier och veta vad man ska äta.

    Kram!

    • Vet någon var man hittar en app till telefonen som räknar kalorier? Jag har ju “Livsmedelsdatabasen”, men det hade ju varit kanon med en app som räknar om och summerar hela måltider. T.ex. skriva in “ägg, 2 + bacon, 70g” och få kalorier och kolhydrater summerade på en gång …

Leave a Reply

