Att fasta?

Det här med att fasta är ofta på tal inom kost, träning och mat.
Vi har periodisk fasta, sk kosttidsfasta, vi har 5:2 metoden, ja det finns många olika sorters fasta.

Jag själv äter oftast om inte nästan alltid efter periodisk fasta.
Vad många gör är att man äter pf är att äta 8/16 vilket betyder att du oftast äter mellan klockan 12.00-20.00 och resterande tid fastar du.
Många tror att man under den här tiden då fastar i 16timmar! Fel! Det tar mellan 6-8h för energin från sista matintaget att förbrukas och då kan man alltså påstå att åt man sista målet mat kl. 20.00 så är man inte i fasta förrän runt 02.00 och sen äter man igen då klockan 12.00. Då har du alltså haft ett fastefönster på endast 10h.

Det finns vare sig rätt eller fel och periodisk fasta kan man anpassa till sig själv. Några äter pf på veckodagar, andra bara någon dag i veckan medan en del äter pf hela tiden.

Jag tycker att det har positiv inverkan på mitt sätt att se på mat, jag är mättare längre och jag tycker att till och från så påverkar det min viktminskning positivt. Varför jag skriver till och från är för att jag har så svårt att äta frukost….. Så bara det är ju en jättebra lösning. Och ibland måste jag reglera min mat, öka mina portioner, först då, går jag neråt i vikt.

Det finns mer matnyttig info om just PF under kategorin PERIODISK FASTA här nedan 🙂

Leave a Reply

