Det är aldrig (nästan) för sent!

God morgon fina du,
Hur mår du idag? Sovit gott i värmen?

Jag har säkert bränt några hekton så jädra varmt som det varit! Inte har vi kunnat ha öppet mer än i hallen uppe för balkongdörren går inte låsa i läge. Jag har svettats som en gris då jag vart tvungen att sova i min sambos snyggaste “bitch”t-shirt haha eftersom jag knappt äger några tishor… För att skydda min tatuering….

20130723-071534.jpg

Det är aldrig för sent!
När det gäller kostomläggning, träning osv så anser jag i stort sett att det faktiskt aldrig är för sent att ta tag i saken. Oavsett om det är för att du som Sten Sture Skaldeman provar som sista utväg eller för att du har diabetes och vill ha ett drägligare liv och kanske minska på mediciner. Du kanske är Glutenintolerant? Laktosintorelant? Du kanske vill maxa din träning? Eller du vill helt enkelt gå ner lite i vikt! Du kanske kort och gott vill äta för hälsa!

Det finns inga rätt eller fel! Det ÄR bara du som bestämmer vad och hur du gör!

Jag fick väldigt många frågor om hur jag äter och om LCHF i helgen.

Någon tyckte det var supersjukt att man måste veta att det är socker i ketchup (det trodde jag ALLA visste?!)

Någon annan var jättefascinerad över hälsovinsterna OCH att jag går ner i vikt samtidigt. Jag åt ju som en häst, haha!

Sen fick jag frågan: HUR BÖRJAR MAN?!

Det allra första du behöver göra är att definiera VARFÖR? Vad är din personliga anledning? Samt: LÄS, LÄS, LÄS och LÄS!!! Ha ett öppet sinne!

Jag tycker att det finns två sätt att gå över till LCHF. Antingen kör du all in och då kan det bli en något större detox av kroppen och du mår skit ett litet tag. DET GÅR ÖVER!
Eller så byter du kost successivt och kanske slipper de jätte stora omställningsproblemen. Du gör precis som du vill!

Använd dig av denna lilla påminnelsen:
Ta bort Bröd, Pasta, Ris och Socker (ja även frukt)!

Ta bort kolhydrater med andra ord!
I början kommer du långt med lite sunt förnuft och att börja läsa innehållsförteckningen på en vara hjälper! Använd tumregeln 5gr kh/100gr.
Stressa inte upp dig och leta inte en massa substitut, utan ät simpelt, enkelt och gott i början! LÄR DIG ÄTA LCHF! Det kommer att komma en dag när du känner att nu är du så säker på dig själv, din kropp och din kost att du kanske vill utöka med bakverk, lågkolhydratsbröd, sötningsmedel osv.

Jag rekommenderar att äta en del protein (en handflata), en del fett (en knytnäve) och sen garnera med grönsaker. Men du måste hitta det sätt som fungerat bäst för dig, att jag rekommenderar är för att det fungerar för mig. Men du får inte glömma att alla våra kroppar är uppbyggda på olika sätt.

Här är en del av min hälsovinst!

20130723-073247.jpg
Arkivbild från nån vecka sen.

All Kärlek,
Mickan

2 thoughts on “Det är aldrig (nästan) för sent!

Leave a Reply

