Förebild & Livsstil

God morgon vackra du,
Här är frukost intagen, barnen leker, kikar på paddan och hans vänner och jag passar på att hänga här lite.
Det kanske inte blir så mycket senare idag, vi ska ju iväg.

Vet du, visst är det så att LCHF är så mycket mer än bara en diet, det är en livsstil, inte för alla, men för många. För någon som inte är LCHF-frälst så kan det säkerligen vara svårt att förstå, någon som ser det som vilken annan diet som helst… Jag var valt att äta en variant (MIN) LCHF och jag har tänkt att göra det för alltid. LCHF är inte bara viktminskning utan hjälper även några att gå upp, den största hälsofördelen (AV MÅNGA) är att vi äter rena råvaror och att många av oss får ett sundare tänk gentemot mat!!

20130706-061714.jpg
Jag vill vara en bra förebild till mina barn, jag vill vara den bästa mamma jag någonsin kan vara! Jag vill inte bara vara en bra förebild, jag vill även ge dem bra mat och en trygg uppväxt med massor av kärlek. ❤

Jag läste en artikel som fick mig att tänka till. Jag kände till viss del igen mig från min uppväxt och tycker nu när jag är äldre att det är ju helt sjukt! Ska man inte som förälder försöka skydda sina barn från sånt här? Läs artikel “När din Mamma säger hon är fet” och den är på engelska, ni hittar den här!

Barn gör inte som man säger, utan barn gör som man gör!

Så….. Har du barn eller några barn i din närhet som kanske ser upp till dig…? Tänk dig för när du står där framför spegeln och säger att du är fet! Vi alla viktnojjar till och från, det är INGET fel med det, vi äter skräpmat då & då (vissa mer än andra) vilket heller inte är fel för oss som äter 95% bra mat och endast 5% sämre eller rent av dålig mat.
Men försök att skydda barnen från det här vikthetsade samhälle vi faktiskt lever i, låt dem få vara barn, ge dem bra mat, rena råvaror, låt dem leka, springa och busa, låt dem vara barn!!!

4 thoughts on “Förebild & Livsstil

  1. Läste artikeln igår och igenkänningsfaktorn var hög. Även om min mamma aldrig gått på dieter så har hennes dåliga (och felaktiga) kroppsuppfattning påverkat mig nåt enormt. Jag har alltid hatat min kropp men har aldrig tagit steget till bantning (det kanske jag kan tacka min mor för iofs). På senare tid har jag dock börjat inse att jag ser annorlunda ut i verkligheten än vad mitt huvud säger. Så skönt! Och försöker verkligen att inte lägga fokus på utseende när det kommer till lille E eller inför honom. Han ska inte tro att det är det som är det viktiga utan att det är hans underbara personlighet som betyder något.

    • Vad skönt att du ser sig själv på ett annat sätt nu! E har den finaste mamma man kan tänka sig och jag hoppas inte våra barn kommer påverkas hemifrån, det är ju det utomstående man tyvärr inte kan göra mkt åt. Men med en trygg uppväxt så ger vi dem bästa utgångsläge 🙂 kramar

  2. Det där brottas jag med. Min mamma har bantat i perioder men det va inget jag brydde mig om eller ser mönster i mig själv idag. Däremot har jag en 10åring som tycker han är fet. Och ja.. han är lite mullig. Det får inte bli mer. Men nu försöker jag balansera bra mattänk och motion med sund kroppsrelation. Skitsvårt när han enligt sig själv är så tjockast i klassen och ful. Gör så ont i mitt mamma-hjärta. Det är en hård värld att växa upp i. Så mitt lowcarb/LCHF-tänk beror på att jag orkar springa längre och får lite ont i magen av bröd. Inte för att jag vill bli smal. Och så uppmuntrar jag honom när han vill träna med mig. Så vi gör nåt ihop. Hoppar studsmatta eller cyklar han när jag springer. Men samtidigt erkänner jag att jag inte kan äta godis alltid för jag vill inte bli mulligare. Han ska känna att det är ok med godis för det ÄR gott men inte alltid. *gah* Toksvårt!

    Kram!

    • Nej men vad svårt det måste vara som mamma när man ser ens barn har den uppfattningen. Usch jag känner så för din son och hoppas att han en dag kommer inse hur fin han är!
      Vilken bra mamma du är, jag tror stenhårt på det där med att man måste göra det själv om man vill att barnen ska göra något. Oavsett om det gäller mat eller träning.
      Kramar till er!

Leave a Reply

