Vad för “ätare” är du?

När man börjar med LCHF så gör man det av olika anledningar. Många gör det för enbart viktminskning, andra pga sjukdomar så som fibromyalgi, diabetes, IBS och en del gör det för att lära sig äta rätt för sin hälsa och så finna det några som gör det för ur träningssynpunkt. Vad var din anledning? Vad fick dig att slänga bort dina kolhydrater?

En del LCHF:are faller bort när de nått sin målvikt, ja jag nämner enbart oss “viktminskare” här eftersom tillexempel de som äter för hälsa har en helt annan approach till sin mat. Alla faller inte bort, långt ifrån, det finns de som mitt i sin viktminskning inser alla fördelar så som bättre hälsa, ren mat, naturliga produkter osv. Ja, listan kan göras lång.

I kategorin “viktminskning” så upptäcker man ofta hur ens kropp och hjärna fungerar. Man lär känna sig själv på ett sätt man inte gjort förut, ja jag menar det, prova om du inte gjort det… Du lär dig vad du kan äta, hur du kan äta, vad som triggar dig och möjligtvis vad du haft för stört ätbeteende förut.

Ta mig som exempel…. Ja, det är det närmsta jag har just nu haha…
Jag trodde att jag hade en ganska sund inställning till mat, låt mig skratta!!! Jag var som liten en riktigt rund teletubbie som tröståt, belöningsåt och nu när jag tänker tillbaka så var det sannerligen inte så konstigt. I tonåren när man börjar bli mer medveten om sitt yttre så drog jag ner på maten, så till vidare att jag som en riktigt aktiv hästtjej knappt åt något nämnvärt alls…. Och kilon trillade av, såklart! Men hur bra var det att gå hungrig för jämnan? Alla blodsockerfall? Huvudvärk? Migrän?

Som 18-åring tog jag mitt pick och pack och flyttade till Irland! Där jag bodde hos en jättefin familj, jag tränade alla deras hästar, började äta mer och upptäckte att eftersom jag var så aktiv så kunde jag äta som en häst. Ni vet kalorier in och kalorier ut!?

Men Irland är ju tyvärr känt för att inte ha världens bästa kost och den dagen jag tog arbete på ett oljetanksföretag så sköt vikten i höjden igen… Det ihop med allt jädrans festande, för jaaaaa det är sjukt mkt kolhydrater i alkohol!
Efter ett uppbrott med min dåvarande sambo fick jag nog, “svalt” mig ner till 55kg från ca 70kg på två månader. Ett och annat bantningspiller och en och annan shake åkte dessutom ner… Ja det här gick ju bra! eller inte……
Jag vaknade sedan upp en dag och bestämde mig för att jag fått nog och flyttade hem till min mormor och morfar där jag också började äta ordentligt igen, för vems mormor lagar inte världens bästa mat liksom! Väldigt mycket husmanskost!

När jag träffade min älskade fästman pendlade jag någonstans mellan 58-63kg och så kom “sambokilona” krypandes haha! Du vet nog vad jag pratar om?!

Sen blev jag gravid och nu vet du ju säkert hur min resa ser ut?!

Kort och gott började jag med LCHF efter att Polly fötts och var väl inte direkt frälst, det var bökigt, svårt och dyrt! Hur tänkte jag där?! Vi åt även Dukan ett tag, men det var fan döden, än värre trist än fakir och inte i närheten så effektivt! Sen blev jag gravid igen och under den här sista graviditeten har mitt intresse växt, jag har läst, läst och läst! Jag har nu mer tack vare LCHF ett sunt tänk gentemot mat och min hälsa! Nu mer är viktminskningen en stor bonus! Men ja, jag kämpar mot min målvikt, det hymlar jag INTE om! Jag har upptäckt vilken BELÖNINGSÄTARE jag är… Vad som TRIGGAR mig och hur JAG MÅR MITT BÄSTA!

Mitt tips till dig som viktminskar är att ta ett steg tillbaka, andas och fundera på hur du kan må ditt bästa! Din viktminskning kommer gå galant om du känner dig tillfreds med dig själv på resans gång! ❤

Leave a Reply

