Att hjälpa varandra

God morgon, stilig du är min vän!

Jag är jätte trött! Dålig sömn i dagarna tre, barn som är ruskigt morgonpigga, (05.20 klev vi upp idag)och som inte gillar att sova middag riktigt lika mycket som jag. Igår kväll jobbade jag till 23.30-snåret…. Shit man skulle nästan tro att hela Skövde var ute och åt på O’Learys…
Hur var din fredagskväll?

20130629-071141.jpg
Bild från Tidaholmskommun
Förra veckan var jag och mina Mamas på Lindex, jag står i dörröppningen med dubbelbarnvagnen och tittar ut över torget och ser en äldre dam dra i backen och slå sig rejält, självklart springer jag fram så fort jag kan för att se till att hon dels ligger still och dels hur medvetande hon var och ringer sen ambulansen. Strax efter kom resten av mina Mamas och så hjälptes vi åt att prata med damen och hennes skärrade man tills ambulansen kom.

En självklarhet att hjälpa andra!?
Men jag blev så ledsen när flera bara gick förbi innan jag kom fram till henne….. Varför gör man så? Blundar och går förbi?

Så i torsdags bestämde jag mig för att ringa damen och se hur det var med henne, hon mår bra, mindre hjärnskakning, stukad handled och lite annat men överlag mådde hon bra, så skönt att höra!

Damen hade satt in en jätte lång fin insändare i vår lokaltidning VästgötaBladet tidigare i veckan som jag måste klippa ut!

Om någon främling behöver hjälp, vad gör du?

6 thoughts on “Att hjälpa varandra

  1. Det kallas för Bystander Effect och är vanligast i stora städer.. Dels för att de inte känner personen och dels för att de räknar med att någon annan redan tex ringt ambulansen eller ska ingripa. För att bryta av effekten kan man tex peka ut en specifik person och säga vad den ska göra, då blir det helt plötsligt personligt. En grupp som samlas kring tex en misshandel blir ett kollektiv och då försvinner känslan av det personliga ansvaret..

    Visst är det sjukt ?? Bättre fråga/ringa en gång för mycket än en gång för lite! Bra gjort sis <3<3

  2. Det där är ganska sorgligt. Har själv varit med om det en gång i Belgien när jag såg en kille ligga framstupa över en bänk på en busshållplats. Det såg liksom inte normalt ut, så jag hoppade av cykeln och sprang fram till honom. I bakgrunden hörde jag mina kompisar ropa: “Äh, lägg av.. kom nu, han är bara full!”
    Det var han, men hur skulle jag kunna veta det? Jag försäkrade mig om att hans bror var på väg för att hämta honom och tänkte sedan över mitt val av “vänner”. Skulle de göra samma sak om det var jag om låg där?
    Nä, man ska hjälpa varandra!
    Bra jobbat, du gjorde helt rätt!
    Kram Stina

    • Ja man kan ju verkligen undra hur en del tänker….
      Bra gjort av dig, som du skrev, du visste ju faktiskt inte hur det var fatt med mannen! Det kunde ju lika gärna varit en stroke eller vad som helst.
      Hoppas du får en fin fortsatt helg! Kram

  3. Jag hjälper gärna till om det behövs. Fråga folk saker så försöker man alltid hjälpa dom m.m.

    Min fredagskväll bestod av vin, shots och drinkar tydligen. Hade väldigt trevligt. Men lite småseg idag tyvärr.

    Kram på dig!

Leave a Reply

