Att hantera kalas

Det där med kalas bringar både glädje och sorg! Jag gillar kalas! Att ha en anledning att köpa present, att ta på sig något fint, att fira någon annan, att äta gott…..

Just det där med att äta gott hör ju ofta kalas till……. Varför festar man kring mat? Jo, jag antar att det går långt tillbaka i tiden, man visade rikedom genom att ställa till med gästabud, man umgicks. Ju större fest, ju mer mat, desto bättre!

Jag har turen i min umgängeskrets och familj att alla vet och respekterar att jag äter som jag gör, ingen ifrågasätter, utan frågar istället snällt VAD KAN DU ÄTA?! Men jag avskyr att vara till “besvär” så jag brukar äta det jag kan eller ta med mig eget……

20130629-190440.jpg

Idag bjöds det på riktigt mumsig smörgåstårta! Inga problem att bara äta fyllningen! Eller ja…… Min sambo gav mig förslaget att ta sist för det ligger ju alltid kvar en massa och det gick som sagt jätte bra 🙂

Sen tog de fram tårtan…………….

One thought on “Att hantera kalas

  1. Tror det här med kalas är svårt för de flesta som äter annorlunda kost. För mig är det inte så farligt med just tårta för jag har aldrig gillat gräddtårta (ville helst ha en rågbrödssmörgås istället när jag hade kalas som barn 🙂 ) Konstigt nog har jag börjat gilla bakverk mer nu när jag äter lchf, ha ha. Jag tycker det är mycket godare nu, man behöver bara en liten bit för det är oftast så mäktigt och mättande och sen slipper man det där illamåendet som alltid slog till efter den där söta kakbiten. Nu känner man sig bara mätt och belåten, inte äcklad av allt socker. Choklad har alltid varit min svaga punkt men mjölkchokladen har ersatts med någon bit 80 % choklad och det brukar nog ofta bli en liten bit om dagen 😉 Tur att det faktiskt räcker med en bit för att bli tillfredsställd, inte som förr när man kunde häva i sig en chokladkaka…:)

    Sen är det ju den där sociala biten också som kan kännas lite tråkig, när man är på kalas och inte kan äta av allt som är uppdukat. Det blir lätt att man känner sig lite “besvärlig” som du skrev och om man går på fika men nån på stan och bara tar en kaffe eller en kopp te. Ibland känns lite som det där med att man inte kan hugga in på godsakerna tar udden av kalasstämningen. Men så vänjer man ju sig och man kan ju faktiskt fika och äta gott med lchf också och bjuda på godsaker till fikat, det råkar bara inte vara sprängfyllt med socker 🙂 Men det handlar ju ofta om när man själv bjuder. Det är inte så många som har ett lchf-fika alternativ till hands. Det är intressant det här med hur stor roll det söta har när det gäller kalas och fika. Det hör till att det ska bjudas på en massa sött.

Leave a Reply

