Parabener!

Jag fortsätter mina tankar från igår….
Men först…..
Vet du vad parabener är?

Här kommer lite kortfattad fakta så slipper du undra.
Parabener är en sorts kemikalier som används till stor del som konserveringsmedel av kosmetiska och farmaceutiska industrier. Parabener är effektiva konserveringsmedel.. Dessa föreningar, och dess salter används primärt för deras bakteriedödande och antimögelegenskaper. De finns i schampo, fuktkrämer, rakgelé, bodylotion, hudrelaterade läkemedel, spraybaserade solprodukter, makeup och tandkräm. De används också som tillsats i mat.
Källa

Hur bra låter inte det då?!?

20130626-144946.jpg
Så här ser alltså den kemiska föreningen ut för en paraben! Pratar jag grekiska nu? Ja, ja det är krångligt men du behöver faktiskt egentligen inte veta hur en paraben ser ut i sammansättningen. Utan vad som är viktigt är att man är medveten om att de finns!

20130626-145405.jpg

Diskussionerna om parabener och huruvida det är ett okej konserveringsmedel började på slutet av 90-talet då det larmades att det kunde hämma pojkars och mäns fertilitet.

Jag har inte hittat något konkret om detta “larm” någonstans….. Det finns ingen direkt fakta där det står att den lilla del parabener huden möjligtvis skulle släppa in skulle vara skadligt för oss! Vad tror du? Nån som vet något eller kan ge mig en bra källa?

Många företag började då utesluta parabener i sina produkter, men då kan man ju undra vad det ersattes med för typ av andra konserveringsmedel?!

Som regel ska man inte köpa produkter med flera års hållbarhet, utan använda sig av färskvaror även vid hud och hårvård. Men hur många av oss orkar hålla koll på allt sånt? Det är ju en djungel!!!

Här kan du läsa om parabener hos Läkemedelsverket.

Många tänker nog: Räcker det inte med att jag äter bra?!

Hur tänker du?

Jag tänker: Kokosfett och Olivolja är bra skit……

4 thoughts on “Parabener!

  1. Håller med om att kokosfett och olivolja är bra skit 😉 använder mig även av mandelolja.
    Urtekram finns också i mitt hem schampo, babybad, babyschampo. Försöker att tänka till och välja så “kemikaliefritt” det går till min lilla tös, samt till tvättmedel och rengöring i hemmet. Skulle önska att det inte var så mycket tillsatt skit i praktiskt taget allt och undrar hur det kunnat bli så här.
    Förut litade jag blint på livsmedelsindustrin, naiv och tycket inte det var så viktigt. Sedan när jag blev gravid så läste jag och läste och nu finns det inte längre någon väg tillbaks till skygglappar eller förtroende till livsmedelsindustrin.
    Mvh Eva

Leave a Reply

