Får jag lov……..

att äta……….

Får jag lov att äta det där och det där eller det där när jag äter LCHF???

Mitt svar är:Ja, du KAN äta precis vad du vill!!! som inte innehåller en större mängd kolhydrater, man brukar räkna 5/100gr. Men vad FÅR du äta då?

Ja det finns ju en hel del olika “sektioner” inom LCHF, vi har fakir, periodisk fasta, liberal, strikt, mejerifritt, nollning/NCHF, paleo med mera.

Det finns inget som är så irriterande som när någon påpekar “FÅR du äta morot?” “FÅR du äta majs?” Eller “FÅR du äta jordgubbar?”

Jo nu ska jag berätta varför jag tycker det är irriterande, om det är någon som faktiskt ärligt inte vet, så bortse från detta inlägg… Man får mer än gärna fråga om man inte vet eller kan! Men om det är någon som påpekar bara för att “trycka till” ja då hänvisar jag till mitt tidigare inlägg om att du kan sluta följa mig.

En liberal LCHF:are äter LCHF i grund och oftast för hälsa och rena råvaror. Här ser man ofta att bär och en del rotfrukter ingår, även sötade desserter samt mörk choklad m.m Men alla lägger ju liksom sin egen nivå! Det finns inga rätt eller fel!

En strikt LCHF:are äter oftast inga rotfrukter, bär, sötat eller choklad. Utan håller sig till ovanjord grönsaker, fett och protein. Oftast håller man sig även under 20gr/kh om dagen.

En fakir eller NCHF LCHF:are äter bara protein och fett, kort förklarat. Du kan läsa mer om detta under mina länkar. Så där är det mer fel att äta grönsaker osv.

En som äter paleo äter kortfattat LCHF utan mejerier men med frukt och bär! Back to basic!

Mejerifritt och periodisk fasta kan vi använda oss oavsett vilken genre av LCHF du tillhör för tillfället. För så är det, många pendlar mellan strikt, liberal, mejerifritt, pf och fakir!
Jo, men så ÄR det för en del, jag tillexempel, jag äter oftast efter PF av den simpla anledningen att jag har svårt att äta frukost. Jag äter dessutom ganska strikt, försöker hålla mig runt 10-20gr/kh om dagen. Jag räknar INTE längre! Utan vet på ett ungefär, ibland kanske jag gör ett “stick-prov” och lägger in allt i shape up-appen. Jag äter vissa dagar mejerifritt och vissa dagar väldigt liberalt. Ibland moffar jag majs och morot och även ibland slinker en liten chokladbit ner….. Och vem har rätt att pekpinneförklara för mig vad jag ska och inte ska äta?!

Så vad jag ville få fram med detta är att vi borde visa mer respekt, inte klanka ner på någon som äter sötpotatis någon gång eller någon som äter superstrikt! Låt alla äta som de vill och jag hoppas att vi är så pass medvetna om att vi väljer att äta rätt och bäst för oss!

För vad som är rätt för mig är kanske inte alls bäst för dig!

15 thoughts on “Får jag lov……..

  1. Bra där! Man måste känna efter själv och för många gäller det att lära sig att hantera mat överhuvudtaget. Dessutom tänk så mycket skräp man ändå uteslutit ur sitt liv (i alla fall större delen av tiden). Det finns väldigt många förstå-sig-påare som pekar med hela handen. Hjälp för en del forum på Facebook t.ex där folk skall tala om för varandra hela tiden. Peppa istället? I med och motgång? Här kommer pepp till dig för ett bra inlägg. Pepp pepp!

    • Vilken fin människa du är! Tack så mycket för peppen!! 🙂
      Ja jag tycker att man ska få äta som man vill, precis som du skriver så är det många som precis lär sig eller som måste jobba med att lära sig äta osv. En pekpinnetant/gubbe hjälper sannerligen inte…

    • Nej men vilket intressant inlägg, dirt alltså! Och ditt svar jag hoppas innerligt att det blev publicerat? Jag läste inlägget hos kostrådgivarna tidigare och kom mig inte för att kommentera för jag hade inget direkt snällt alls att skriva just då…

      • Nu har Anna Hallén svarat på min kommentar. Hon har svarat på andras med – tycker nog att Johanna Ekne som ju faktiskt skrev inlägget borde ha första tjing på det. Men jag är iofs inte förvånad. AH har ju en fäbless för att framhäva sig själv och berätta för alla att hon minsann har ensamrätt på sanningen.

      • Ja nu har jag suttit och läst igenom alla kommentarer och kan tycka att inläggsförfattaren själv borde svara. Jag ska ju läsa genom AH i höst och sett upp till henne, nu är jag lite vacklande med mina åsikter, då jag håller med dig till fullo i din kommentar. Ska jag nu då som inte håller med AH räknas som ovetande och okunnig och att det då inte är någon mening att jag pluggar? Jag är säker på att jag inte kommer ändra åsikt senare. Jag tycker jag har så pass mkt kött på benen…. Hur som helst svammel från min sida.
        Men det är såna här inlägg på en stor sajt som skapar klyfta, inte vi som äter olika och inte äter så som våra sk “gurun” vill att vi ska äta!

  2. Ja jösses va jag känner igen de där. Favoriten är; Hon e en sån där LCHF;are så hon äter bara smör och såser!
    Så när man då faktiskt äter rätt mkt grönsaker så kommer kommentarerna direkt; Va?? Äter du gurka??? Sagt med samma chockerade min som om jag slevat i mig hundskit. Typ.

    Jag letar efter min LCHF-stil än. Och så här i semestertider går det så där… Jag började dagen bra. Ända tills kärleken ställde ett glas bubbel till mig när jag fixade mat. För att det var vi. Det är en rätt ok anledning till bubbel. 😉 För övrigt? Bra mat hela dagen så helt hopplös e jag inte. Men nån fakir blir jag nog aldrig.

    Ha det fint! Och peppkram för att du peppar så gott!

    • Tack fina du! 🙂
      Bubbel kan man ju inte tacka nej till 🙂 inte i ett sånt läge!
      Känns som du har ett härligt tänk kring mat, du kommer nog hitta “din” LCHF snart ska du se, det tar ett tag innan man vet hur kroppen reagerar på allt. Sen är jag en belönings och känsloätare, tyvärr, men jag tycker att man måste få välja att äta lite mindre bra grejer ibland om man nu gillar det 🙂 95% bra kost väger upp 5% sämre kost! Kram

  3. Hej!
    Jag är nyfiken på vad du ger för mat till dina barn. Och hur du hanterar omgivningens kommentarer..
    Min dotter är 8 månader och vi slutade med välling för ca en månad sen. Även industrigröten har vi slutat med. Så nu äter hon för det mesta lchf.
    Har du något tips på frukost till barn? Jag äter oftast inte frukost själv så jag har svårt att komma på nåt.

    Angående omgivningen så beror det helt på vem jag umgås med, mina närmsta vänner ifrågasätter inte mina barns mat. Jag har med muffins, frukt och grönsaker på lekträffar, medan andra “bekanta” mammor tycker att jag prackar på mina barn mitt bantningstjafs…. Jag tar inte åt mig, jag vet bättre! 🙂 kram

    • Intressant fråga! Jag utelämnar till viss del mina barn här i bloggen för jag känner det blir för utelämnande, men maten det ska jag svara på 🙂
      Min dotter 20månader äter och har för det mesta ätit precis samma mat som vi. Min son som snart är 8mån lagar jag mat till själv, han har aldrig ätit gröt, han gillar det inte, han äter även han i stort sett samma mat som vi, eller ja nu är det ju bara jag som äter LCHF hemma. Men mina barn får mat lagad med fullfetter samt att de får bulgur eller potatis som tillbehör. Mina barn äter även bröd ibland. Jag tror inte på att förbjuda någonting utan försöka erbjuda dem ett bättre alternativ.
      Jag bakar ofta Äggmuffins som frukost eller mellanmål, recept finns i kategorin baka. Exempel på bra frukost till barn är kesofrutti, keso blandat med grädde och bär. Rysk yoghurt med bär eller hemmagjord müsli. Ägg i alla former. Mina barn älskar kesobröd och fröknäcke, du hittar även recept på sånt här i bloggen.

  4. Jag läste också inlägget hos Kostrådgivarna och kommentarerna. På något sätt blir jag bara så trött på allt tjafs. Det är på samma sätt som med allt annat gällande kost och träning och hälsa…för mycket och för lite kritiseras och så vidare…För mig kommer nog den viktigaste principen som kostrådgivare att vara att alltid se till individen. Alla är olika och behöver olika former av lågkolhydratkost. Sedan att vissa människor som inte är så insatta i lchf kommenterar det man äter får man väl stå ut med eftersom det kanske inte är så känt hos många och det finns fortfarande mycket fördomar kring lchf. Jag tror det viktigaste man kan göra är att poängtera mångfalden i kosthållningen för att människor ska förstå att det inte är så svart-vitt. Fast för vissa kan det vara mer svart-vitt, för de som behöver äta strikt för att få ordning på ämnesomsättning, blodsocker och vikt. . Strikt för en, liberalt för en annan beroende på vad man mår bra av och vad man vill uppnå. Sedan tycker jag det är väldigt viktigt att hålla koll på vitaminer och mineraler så att man får i sig allt, särskilt om man väljer att äta väldigt strikt under en längre tid kanske det är skäl att ta vissa kosttillskott.

    Så för att sammanfatta kan det säkert hända att det finns “sekt-tendenser” liksom det finns överallt där det diskuteras om kost och hälsa. Men bara för att någon behöver äta strikt innebär det inte att man är en “extrem sekterist”, men snarare om man tycker att alla ska äta likadant. Det är bara man själv som väljer hur man vill äta och vet vad kroppen mår bra av.

    • Tack du satte ord på vad jag menade med mitt inlägg!
      Jag ska ju läsa till kostrådgivare nu i höst och jag vill arbeta efter den principen du precis beskrev, individ-anpassat.

      Jag tycker det är så tråkigt när det blir så här att man kastar “skit” fram och tillbaka inom “LCHF-rörelsen” eller vad man nu ska kalla oss. Vi får ta tillräckligt med mothugg från människor som inte kan och som inte förstår varför man äter LCHF, eller vet något om det alls men ratar det.
      Man kan ju bara hoppas att alla som äter LCHF äter för sitt bästa och sin hälsa. Att de inser om de nollar osv att man behöver tillskott osv. Men det ansvaret kan ju tyvärr bara var enskild individ ta på sig.

      • Precis! Ska bli spännande med utbildningen i höst. Det är också en spännande “karriär” vi väljer. Jag studerar också dessutom till reflexolog/zonterapeut vilket jag tror blir en bra kombination med kostrådgivning. Och här i Finland finns ännu typ inga lchf-kostrådgivare så jag tror det är bra tajming 🙂 Får se hur mycket kritik jag kommer att få…. 😉

Leave a Reply

