Rabarbercurd – LCHF

Kostologik’s Rabarbercurd

20130621-083300.jpg
Skölj och skiva tunt ca 500gr rabarber.
Lägg i rostfri bunke och ställ även en kastrull med kokande vatten!

20130621-083437.jpg
Häll över saft från 2citroner och ca 0,5dl stevia/sötströ eller sukrin. Blanda och låt sötningen smälta. Sjud i ca 5-7min.
Ta bort från plattan och kör med stavmixer. Sätt tillbaka, blanda ner 3 ägg och 50gr smör, rör hela tiden i början och låt det sedan puttra i ca 10-15 min.

20130621-083719.jpg
När du tycker det är tjockt nog så är det färdigt!
Det här står sig 7-10dagar i kyl och ca 3-4mån i frys.
Jag ville ha min rabarbercurd lite lagom rosa men rabarberna var bleka…. Så jag slängde i lite karamellfärg!

20130621-083901.jpg

Till de “vanliga” människorna gjorde jag en vaniljmousse(parfait) typ och till oss LCHFare en fetare dessert i forma av Pannacotta!

Kostologik’s Vita dröm pannacotta

5dl grädde
2 gelatinblad
1 vaniljstång
Steviasötad vit choklad (finns på Apoteket eller Hälsokraft)

Lägg gelatin i blöt. Koka upp grädde och spåra vaniljstången, skrapa ur och häll i vaniljen tillsammans med chokladen i grädden. Låt puttra och reducera lite.
Rör ner gelatin. Häll upp i 4 skålar, täck med plastfolie så ni slipper den där hinnan på desserten, den som blir så snuskig haha!

20130621-084336.jpg

Det här är munporr om något!!!

One thought on “Rabarbercurd – LCHF

  1. Pingback: Pannkaka med rabarbercurd! | Sofies LCHF

Leave a Reply

