Tandoori & Kokossoppa med het Jalapikakorv

20130611-202806.jpg

Sjukt gott! Jag hade en soppa i bakhuvudet när jag började laga maten, det blev något helt annat och tur är det för den här är såååå god!

Jag skulle ha gjort en curry/fisksoppa, det receptet kommer en annan dag, men det blev en Tandoorikryddad soppa som är lika god varm som kall 🙂

Kostologik’s Tandoori & Kokossoppa med het jalapikakorv 2-3pers

1 brk 400gr kokosmjölk eller kokosgrädde
250gr champinjoner, skivade färska
1 brk böngroddar
1 tsk soya
Smör att steka i
1 msk Tandoorikrydda (Santa Marias använder jag)
1 tsk Paprikapulver
1 msk fryst basilika
1 klyfta vitlök
Chiliflakes
1 dl tomatpuré
1 tsk curry (välj styrka efter tycke)
2,5 dl crème fraiche (vill du ha mejerifri så tar du en burk kokosmjölk till, den blir då lite lösara i konsistensen)
Lite citronsaft
180-200gr Jalapikakorv 95% hög kötthalt, eller annan smakrik korv.

Fräs böngroddar och svamp i grytan i smör och häll på soya, Tandoori, basilika, curry, chiliflakes och paprikapulver. När svampen fått lite färg slå på kokosmjölken/grädden och crème fraiche. I med pressad vitlök, tomatpuré och en liten skvätt citronsaft. Låt sjuda ett tag på låg värme.

Stek korven knaprig, låt svalna lite och skiva den och häll ner den i soppan. Låt koka upp och servera sedan med kesobröd som tillbehör. Omnomnom!!

20130611-202825.jpg

4 thoughts on “Tandoori & Kokossoppa med het Jalapikakorv

  1. Men gud, det där lät ju jättespännande! Det ska jag definitvt prova någon dag.

    Tänkte kolla med dig, jag har fortfarande inte fått min påse från Avanna som jag vann hos dig.. Förstår att du inte ligger bakom detta trubbel, men har du någon koll på vad som har hänt? 🙂
    Kram Stina

Leave a Reply

