Mjölk är nyttigt?

Jag läste något så intressant för ett tag sen som jag bara måste dela med mig av! Nämligen om mjölk! Det finns mjölk och sen finns det mjölk! Det finns mejerier och det finns mejerier!

Vi som äter LCHF äter i regel en hel del mejeriprodukter. Många har dock det senaste taget börjat med mejerifritt för att antingen gå ner i vikt fortare eller för att stabilisera magen på bästa sätt. Oavsett så är det inte så många LCHF:are som dricker mängder med mjölk, eftersom den inte är så fet och dessutom innehåller sockerarter, men vi äter ost, crème fraiche, gräddfil m.m

20130610-232023.jpg
Bild lånad från Skånemejerier
Nyss läste jag boken ”Devil in the milk ” av Keith Woodford. Där beskrivs hur mjölk bildas, är uppbyggt och vad det innehåller ganska tydligt!

Vad många inte vet är att i vår vanliga mjölk och dess biprodukter finns det kasein, som är ett protein, som tydligen kan visa sig vara just en av de bidragande faktorerna till en hel serie med problem.

I boken skrivs det att det kan korrelera med diabetes typ 1, hjärt-kärlsjukdomar och auto-immuna sjukdomar men även att man länkat austism till detta. Så mjölken kan alltså vara en bidragande faktor till dessa hälsoproblem. Rapporter har visat att just dessa sjukdomar finns i en högre utsträckning i de länder där det dricks mycket mjölk av en viss typ.
Jag vet dock inte exakt vilka rapporter det här är baserat på, någon som vet?

Det första som slog mig var, “Men mjölk är ju bra, har alltid varit bra och ÄR nyttigt?!”
För att kunna få en liten känsla för det hela måste vi titta lite närmare på kaseinet. Det visar sig att i den europeiska, den amerikanska och den australiska mjölken (korna där kom ursprungligen från euoropa) är det huvudsakligen ett kasein som heter A1 betakasein, till skillnad från asiatisk och afrikansk mjölk som innehåller A2 betakasein.

Hänger du med?
Det var så att förr fanns det endast A2 mjölk men någonstans på vägen har det blivit en spontan mutation i den europeiska kon och mjölken från den innehåller övervägande A1 kasein. Det finns fortfarande länder i europa som har flest A2 kasein i sina mjölkkor men det tillhör undantaget, tex så har Frankrike mycket A2 kor.

Men vad är det då för så kallat fel/problem med A1 mejeriprodukter?
Den enda skillnaden från A2 protein är att i aminosyrekedjan på plats 67 (A1 & A2 har 209 aminosyror vardera (kallas för AA) i en kedja) har proline bytts ut till histadin. Proline håller sina bindningar till AA nummer 66 och 68 stenhårt men det gör inte histadinet i A1 mjölken, så den bryts av våra magsafter och enzymer. Det är speciellt bindingen till AA 66 som bryts och kvar blir något som heter BCM7 (betakaseinmorfin-7).

Rena grekiskan eller hur? Jag fick läsa det här om och om igen för att bli klok på det och kände att jag kanske skulle ha spenderat lite mer tid och intresse i skolan Naturkunskapen, för det är väl där man läser sånt här? Haha!
Men kolla på namnet, du ser vad det kan göra, det bildas en morfinlik substans som kan passera blod-hjärn barriären och påverka vår hjärna på narkotikaliknande sätt.
Det här känns ju bra? Om du orkat läsa så här långt, vad tycker du än så länge?
Fånigt, för mjölk är ju bra? En av våra bästa livsmedel?

20130610-232215.jpg
Här ser ni Anna Hallén med A2 mjölk, bilden är lånad från hennes hemsida och där kan ni även läsa mer om just mjölk.

Det största problemet verkar vara vad BCM7 gör med tarmens förmåga att släppa igenom näring och annat (det kallas även tarmpetmeabilitet). Det är alltså BCM7:s oxiderande effekt på kroppen som påstås vara det stora problemet. BCM7 kan lättare passera tarmen och komma in i blodomloppet där kan det oxidera kolesterol och öka plackbeläggningen på insidan av våra artärer, vilket betyder att risken ökar för hjärt-kärlsjukdomar, en bidragande faktor. När det nått ut i blodbanan ger det vårt immunförsvar mycket extrajobb och kan bidra till att vi attackerar oss själva, själva början till en auto-immun sjukdom som tex MS, RA (artrit) etc.

Många av oss använder någon form av wheyprotein som tillskott efter träning och whey är den andra sortens protein som finns i mjölk men det blir så mycket information så jag sparar det till ett annat inlägg 🙂
Använder du whey som proteintillskott? Vet du om det verkligen har separerats från allt kasein och att det är helt rent?

Det är många av oss som inte testat sig för laktos. Utan du kanske har märkt att du mår så mycket bättre när du undviker komjölk. Det kan i själva verket vara så att du inte är känslig för laktos i sig självt, utan det är komjölk med A1 som ställer till det för dig. Många med laktos eller känslig tarmflora pga A1 kan oftast dricka får och getmjölk, som visserligen innehåller laktos MEN som är A2 mjölk och innehåller endast A2 kasein.

Problemet med A2 mjölk är att det verkar vara så attans svårt att få tag i, www.lchfbutiken.se vet jag har. Nån som vet någon annanstans man kan köpa det?

Vill du veta mer så läs boken ”Devil in the milk ” av Keith Woodford.

Advertisements

6 thoughts on “Mjölk är nyttigt?

  1. Jag har läst någonstans att vi svenskar dricker mjölk för att vi tror att det är nyttigt och eftersom vi alltid har gjort det. Det har blivit inpräntat i våra hjärnor att vi ska dricka mjölk, speciellt barn eftersom de växer. Men hur bra är mjölk egentligen? Bra att du tar upp det 🙂

    • Ja men eller hur, mjölk är ju något man liksom tvingats nästan att dricka just för att det är så bra. Nu är ju inte allt med mjölk dåligt det finns bra ämnen i det också 🙂

  2. Jag har läst lite om mjölk det sista och upplevt att det är homogeniseringen av mjölken som inte är bra, detta var intressanta nyheter för mig…

  3. Läser precis Fredrik Coltings bok Mjölkrevolutionen som är mycket intressant! Är mycket sugen på att försöka få tag i opastoriserad mjölk så man får i sig alla mjölkens nyttigheter. Synd bara att det inte får säljas i affär i Sverige…

    • Ja den ska vara riktigt bra, har beställt den så väntar med spänning på att läsa ännumer om mjölk. Jag tycker det är urbota dumt att man inte kan få tag på helt vanlig opastöriserad, ohomogeniserad mjölk.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s