Livsmedel – Kokosmjöl

God morgon snygging!

Idag har Martin – Min LCHF resa resultat dag, in med er och kika, heja och peppa på en grym karl! Han är som Karl Alfred nu!! 🙂

Men…. Bakar ni lågkålhydrat-smask? Kakor, bröd, desserter?
Vad använder ni för mjölsort?

Jag bakar inte allt för ofta för att jag är av den åsikten att det blir onödiga kolhydrater i bakverk, jag äter hellre “renare” och skippar det. MEN det är ju så händigt med exempelvis kesobröd och snabbt går det!

20130602-073547.jpg

Igår kväll slängde jag ihop lite kesobröd att ha som mellis i veckan och ha med mig till jobbet idag. Kockdags!!

Jag gillar att baka med kokosmjöl! Aman Prana är det jag tycker är bäst!

20130602-073750.jpg

Kokosmjöl/Kokosfiber

Kokosfiber kan användas som till exempel fibertillskott och kokosnötsmjöl.

Många påstår att vi behöver äta fibrer för att magen ska fungera, om just du behöver det så är kokosmjöl toppen bra, 1 hel matsked kokosnötsmjöl innehåller 10 g fibrer och endast 30 kcal. Kokosnötsmjöl innehåller inte mindre än 61% fibrer, oavsett märke.

Kokosnötsmjöl är glutenfritt, innehåller inte fytinsyra, cyanid och mycket få kolhydrater. Kokosnötsmjöl innehåller 20% protein, inbegripet de åtta grundläggande proteinerna och nyttiga MCT-fetter (MCT-fetter är de medellånga fett-syror) som förbättrar mineralintaget. Kokosnötsmjöl innehåller även 40 till 50% färre kalorier än annat mjöl.

Kokosfiber kan användas till mycket mer än i bara bakning, det fungerar till viss del att reda såser med eller som fiberdryck (1⁄2 eller 1 matsked i ett glas (2,5dl) vatten, smoothie, mjölk, te eller kaffe.)

Näringsvärde per 100 g
Energi 785 KJ / 187 kcal
Protein 20 g
Fett 10 g
Kolhydrater 4 g
Fibrer 60 g

Fettsammanställning per 100 g
nyttiga fetter 10 g
av vilka mättade 9,2 g
av vilka enkelomättade 0,6 g
av vilka fleromättande 0,2 g

Näringsvärdet kan variera mellan olika batchar beroende på de olika skördarna. Eftersom det är en naturlig produkt är värdena ovan riktgivande.

Jag har “lånat” lite info från Lchfklubben självklart finns det i shoppen!! Ni hittar kokosmjölet här i shoppen!

Vet ni, kokosmjöl är dessutom mycket mer sammansatt än vanligt mjöl så det blir mycket mer kompakt, man brukar kunna använda tumregeln att använda ca 15-20% av mängden 100% vanligt vetemjöl. Men samma mängd vätska 🙂

2 thoughts on “Livsmedel – Kokosmjöl

    • Ja frön är gott i allt 🙂 jag önska jag kunde äta bakat för jämnan men det går inte så länge jag vill gå ner i vikt tyvärr.

Leave a Reply

