Livsmedel – Palmsocker

20130531-084410.jpg

Jag köpte en påse Palmsocker härom dagen, helt medveten om för och nackdelar med det. Jag tycker att det är gott ibland och nu har jag tänkt göra en dessert med palmsocker till midsommar!

Läs nu det här först:

Palmsocker är en näringsrik produkt som kan ersätta sockret. Palmsocker har lågt GI och är ett kristalliserat sötningsmedel som ser ut, smakar och löses upp som socker. Det är helt naturligt, oraffinerat och kommer från nektaren som finns i de blommor som växer högt uppe på kokosnötsträdet. Växternas nektar lufttorkas för att kristalliseras. Palmsocker är lätt brunt i färgen och påminner om farinsocker/råsocker till färgen och är rik på näring, såsom fytoämnen, mineralerna kalium, zink och järn samt vitaminerna B1, B2, B3 och B6.

Tänk dock på att palmsocker innehåller energi, på samma sätt som vanligt socker. Ett högt intag kan alltså ge mycket energi (kalorier) även om palmsockrets GI är lågt.

Palmsocker har ett GI på 35, till skillnad mot tex honung som ligger på GI 55 till 60, majssirap (HFC) som ligger på GI 62 och Maltodextrin, som ligger på GI 105.

Källa: NaturalNews och SuperFruit

Visst låter det toppen bra?!

Men läs nu det här:

Fruktos är den sämsta sockerarten. Det är viktigt om ni äter för hälsa att ni vet att lågt GI inte alltid är bäst! Livsmedel med lägre fruktos får lägre GI eftersom GI bara mäts under 2h. Blodsockerhöjningen av fruktos tar längre tid eftersom just fruktos måste gå genom levern. Där den senare byggs om till triglycerider och just triglycerider är den sämsta av blodfetter.

Låter det nu lika bra?!

Nej, palmsocker är INTE den bästa sorten av socker som finns att köpa! Ibland är helt enkelt vanligt socker bättre än substitut! Sen kan man ju dividera om det är bättre med naturliga sockerarter jämfört med artificiella. Vilka är bäst för oss?! Ja, det finns lika många delade åsikter här som det finns människor!

Jag tycker man ska vara medveten om för och nackdelar av en produkt! Trots att jag vet allt om palmsocker tänker jag använda det till en dessert, som helt enkelt inte blir lika god med vare sig farinsocker eller stevia gold. Men det är mitt val!

2 thoughts on “Livsmedel – Palmsocker

  1. Bra inlägg! Jag tycker dock att sånt här är lämpligast när man kört lchf ett tag. Då har man kommit in i livsstilen och lärt känna sin kropp och hur den reagerar på olika livsmedel. T ex så äter jag äter nån gång i bland (inte ens varje månad) lösgodis. Men det var först efter tre (mycket strikta!) år på lchf jag vågade ta det steget.

    Efter en dag med godis (eller fler än ett glas vin) lägger jag på mig några kilon. Men dessa består enbart av vätska, och de försvinner på fem dagar. Så jag äter inte godis om jag vet att jag ska klämma in mig i nåt tajt kjoltyg ed de närmaste dagarna 😀

    • Tack 🙂 ja jag är likadan, jag lägger på mig massor av kilon i form av vatten, sist jag hade en riktig vinkväll med liiiiite tårta så poff 5kg skillnad nästa dag.

      Ja jag tycker också att man måste känna sin kropp ordentligt innan man utsätter sig för såna här grejer, hade det varit i fjol vet i 17 om jag klarat det alltså 🙂

Leave a Reply

