Fröknäcket som gör dig knäckt! (Om det tar slut!)

Det här kan vara det godaste knäcker jag ätit i hela mitt liv! LCHF eller ej alltså!!!

20130521-211901.jpg

Jag har blivit inspirerad av fina Erica, jag har lånat lite från hennes recept och använt det som bas i mitt.

Så här blev alltså mitt knäcke!

20130521-212114.jpg

Jag bröt det i bitar istället för att skära rutor, tycker det är charmigt! 🙂

20130521-212155.jpg

Kostologik’s Heta Fröknäcke det godaste du kan ha ätit! ❤
Ca 24 bitar

1dl mandelmjöl
0,5dl pofiber
1msk fiberhusk
0,5 dl linfrön
1dl solrosfrön
0,5dl vita skalade sesamfrön
0,5dl grovt hackade valnötter
0,5dl grovt hackade pekannötter
40gr kokosfett
0,5 tsk salt
Chiliflakes
Oregano
Flingsalt
2,5dl vatten

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Koka upp vattnet och smält kokosfett. Jag kryddade min deg med chili och oregano.
Blanda ner vattnet/kokosen och låt stå ca 10min. Bred ut på bakplåtspapper, kavla tunt, tips är att kavla på ett bakplåtspapper. Strö på flingsalt! In i ugnen i 60min på 150gr. Stäng av ugnen och låt stå kvar i ugnen och torka ca 1-2h. Färdigt!!!!

Det är så himla gott att det räcker med bara smör/bregott på men du kan variera i oändlighet!

20130521-212317.jpg

Och vet du, om shape up-appen stämmer så är det bara 0,5gr kh per bit (om du delar i 24)

8 thoughts on “Fröknäcket som gör dig knäckt! (Om det tar slut!)

  1. Antingen gör jag fel när jag kavlar ut brödet eller så gör du väldigt små bitar!
    jag får knappt 20 bitar och då är dom rätt små. Och jag kavlar ut en sats på en helt ugnsplåt. Något fel då?

    • Jag gjorde ganska små bitar för att jag småäter en massa knäcke 🙂 haha! Men gör du i den storleken du tycker passar dig! Ibland gör jag tillexempel bara tolv 🙂

      • Haha okej, jag har gjort iaf så det är så långt ute det går ut mot plåtkanterna. Vi gör i bitar som passar våra stora munnar haha! Men riktigt gott är det i alla fall, har fått två beställningar av mamma och syrran, dom tyckte jätte mycket om brödet. Och eftersom mamma också är glutenintolerant så passade brödet perfekt åt henne. 🙂

  2. Pingback: Tomat & Basilikasoppa | LCHF och träning för en kroppslig balans

  3. Pingback: Glutenfritt knäcke x 2 | LCHF och träning för en kroppslig balans

Leave a Reply

