Hemmaträning à la Sofia

Nu kommer ett hemmaträningsinlägg av fina Sofia! Sofia är en fembarnsmamma som lyckas med många bollar i luften träna flera dagar i veckan. Ett jätte fint bevis på att allt går även om man har barn och “snålt” om tid 🙂
Jag har fått äran att publicera detta här och ska nu här på morgonkvisten testa detta passet 🙂
Vill ni hitta till Fia’s blogg så finns den här!

Sofia skriver så här:
Jag använder mig av TABATA intervaller (en app). Ställer om den på 30/10. 30 sek träning och 10 sek vila. Väljer ut 4 övningar åt gången och kör i 8 varv, det blir 2 gånger vid varje övning.. Appen säger ifrån när du är klar. Det vanliga är 20/10, det funkar det också.
Man kan köra hur många man vill men inställningen är 8 varv.
Det är riktigt jobbigt.

1. BENBÖJ med Ut-In hopp. Man böjer benen och sitter som på en stol. Hoppar ihop och ut och “sitt ner” hela tiden. TRÄNAR: Rumpa,lår

20130515-071643.jpg

2. Touch Down. Stå på ett ben och ta det andra bakåt (eller i marken som ett steg bak). Motsatt hand mot foten som är närmast. Tillbaka upp igen…och andra sidan. Stå aldrig still utan ett flyt i övningen. Denna är gryyym!
Tränar: Rumpa och lår

20130515-071738.jpg

3. DIPS. Använd en stol. Armbågar ihop,rumpan nära stolen. Axlar ner och sen “dippar” man ner och upp igen. TRÄNAR: Triceps (gäddhäng)

20130515-071826.jpg

4. Planka med gung. En hederlig planka men man fäller fram på tårna och sätter hakan mot händerna och tillbaka i till utgångsläge. Tränar. “Rubbet”

20130515-071915.jpg

20130515-071922.jpg

4.Armpromenad: Stå med raka ben. Gå med händerna framåt hela vägen ut till armhävningsposition och snabbt tillbaka….Tränar: Bål/lår

20130515-072008.jpg

20130515-072015.jpg

20130515-072021.jpg

5, AXELHÄVNINGAR:
Här är en riktigt jobbig övning.
Man kan stå på golvet med fötterna om man vill. Huvudet mellan händerna och doppa huvudet i golvet. PRESSA upp igen.
Jag kör med fötterna upp.
TESTA!
Tränar: axlar

20130515-072134.jpg

20130515-072141.jpg

6. Armpress. På knä eller på tå. Jag har ett tips om man inte orkar på fötterna. Då går man så långt ner så magen är i…sätter i knän och hjälper till upp på tå igen. Tränar: Bröst

20130515-072227.jpg

Testa några av dessa. Eller alla…dessa jag visat nu är mycket kondition.

Om man inte har TABATA så kör man 8-10 rep av varje övning. 10 sek VILA. INTE MER!!!!!!
Håll uppe tempot så ska ni få känna…..
LYCKA TILL!!!!

7 thoughts on “Hemmaträning à la Sofia

  1. Åh, vilket bra inlägg! Precis vad jag behövde! Körde lite hemmaövningar igår och fick totalt hjärnsläpp. Perfekt nu när gymkortet är utgånget och vi ska flytta utanför stan! 🙂

    • Ja himmel körde precis igenom passet och axelarmhävningarna gick inte riktigt som planerat haha! Mindre styrka i mina armar än jag trodde så jag landade på pannan haha!

      • Hihi, ajdå! Då ska man kanske vara extra försiktig med den övningen 🙂

        Jaaa, vi ska flytta i juni! 🙂 Fast landet är det väl inte riktigt. Men 1 mil från stan. Vilket iofs är landet för mig eftersom jag är uppväxt i lägenhet i stan…:)

        Och i helgen besöker jag nästan era hemtrakter! Dags för Ulricehamn igen 🙂 (smileymissbrukare much?? haha)

        Hoppas du haft en härlig dag och att återbesöket gick bra (såg nyss att du skrivit om att ni skulle iväg)! kram!

      • Åh vad roligt!! E kommer älska “landet” ja du också tror jag :)) så spännande!!

        Ja tack allt gick kanonfint nu är han friskförklarad 🙂 jag har drömt flera nätter att det varit sämre så jag var skitnojjig, i onödan som tur va 🙂

        En annan rolig armhävningsrörelse är “hindu armhävningar” inte lika farlig som axel haha! Googla den, man gör typ en liten “jucka-golvet” rörelse i yogastil 🙂

  2. Å vilka bra träningstips, tack snälla! Har försökt köra något hemsnickrat träningspass, använder en del hantlar. Ska försöka mig på dessa övningar, tror jag testar när resten av familjen inte är hemma 😉
    Trevlig helg!

    • Lycka till 🙂 jag körde som tur va bara när barnen va hemma haha å trodde de var för små för att skratta åt mamma 🙂 det är intensivt och effektivt det där passet, det kommer komma fler såna inlägg framöver 🙂

Leave a Reply

