En LCHF:ares lilla Ordbok!

Snabb ordbok! Med korta förklaringar för dig som inte riktigt vet, är ny med LCHF eller helt enkelt har en massa fördomar!

LCHF LowCarbHighFat betyder alltså mat med lite kolhydrater och högre fetthalt. Väldigt simpelt, precis som det låter.

Mjölfri Betyder att jag inte äter något bakat på vanligt mjöl, alltså inte bröd, kakor, pasta osv Jag äter saker bakade på nötmjöl, frön, husk, pofiber m.m

Sockerfri Betyder att jag inte äter något sötat med socker. Jag använder mig av sötningsmedel eller honung.

Undantag Betyder att när jag vill, så gör jag ett val att äta saker med exv mjöl/socker

Kolhydratsfri Betyder inte att jag är en fanatiker utan att jag faktiskt simpelt sagt äter en mycket mindre del kolhydrater än “vanligt” folk. Jag äter givetvis kolhydrater i form av grönsaker m.m men inga “onödiga” kollisar så som ris, potatis m.m

Mejerfritt Är precis som det låter, en version av LCHF där man tar bort mejerier, utom smör. Kan påskynda viktminskningen.

Fakir eller NCHF Är kort sagt att man nollar sina kolhydrater, väldigt effektivt vid viktminskning, dock väldigt tråkigt om ni frågar mig.

PF (Periodisk Fasta) Du har ett ätfönster, vanligast är 8/16. Du äter under 8 timmar, inte konstant alltså haha utan du äter dina mål mat mellan exv 12.00-20.00 och så fastar du resterande 16 timmar.

Ketos Du sätter kroppen på fettförbränning istället för lagring och tar av dina fettreserver istället för av dina energireserver typ.

Riktiga fetter släng allt vad margarin, becel, matlagningsgrädde och annat heter! Använd dig av riktigt smör, fullfet grädde, crème fraîche, kokosfett, olivolja, kokosmjölk m.m

Jag hörde på stan idag att en LCHF:are beskrevs som en gluten och laktosintolerant diabetiker…. Det är ju inte riktigt sant… Inte heller är det sant att vi vräker i oss fett med fett serverat med fett!

Lär känna din kropp och din mättnadskänsla! Känner du skillnad på när kroppen är mätt gentemot när knoppen är det? När kroppen är mätt gentemot när magen är det?

2 thoughts on “En LCHF:ares lilla Ordbok!

Leave a Reply

