LCHF-Inriktning?

Hej min vän,
Måndag och allt! Det känns faktiskt helt okej för min del, vi har haft en fin helg och igår påminde älskling mig att han är ju hemma på onsdag! Då ska vi trädgårdsbestyra och så kanske vi får med pappa till lekparken 😉

Alltså…. Vi har LCHF! Ett samlingsnamn för många olika sätt att äta, grunden är densamma, LÅG KOLHYDRAT HÖGT FETT men vi är alla olika och har olika kroppar! Det finns många varianter av LCHF, bland annat mejerifritt, fakir, periodisk fasta, paleo, whole30 osv. I vissa tar man bort andra lägger man till…

Hur äter du och vad fungerar bäst för dig?
Vad är anledningen till att du började äta LCHF?

20130429-071611.jpg
Min lunch igår blev fakir…

20130429-071639.jpg
Och min middag blev mejerifri, utan någon som helst tanke bakom… Det blev vad som fanns hemma 🙂

11 thoughts on “LCHF-Inriktning?

  1. Oj va gott det där såg ut 🙂

    Jag brukar äta vanlig “grund” LCHF, eller vad man nu ska kalla det. Mitt mål är att håll mig runt 20g kh per dag då jag inte äter LCHF för att gå ner i vikt. Jag mår bra av LCHF eftersom jag nu kan kontrollera mitt sötsug, vilket alltid har varit mitt största lass. Lite bär kan jag äta nästan varje dag, men frukter har jag inte vågat mig på än. Även om jag aldrig har varit överviktig eller stor har jag alltid varit en riktig sockerråtta… Skönt att inte längre vara en slav under sötsuget 🙂

  2. Hej! Jag började äta lchf för lite över ett år sedan. Målet var så att bli av med några (läs 30) kilo som jag lagt på mig under två ganska så täta graviditet. Jag gick ner 12 kilo ganska snabbt men sen så tog det stopp, vågen stod still i 5 månader. I januari så började jag med periodisk fasta: i början så var det rätt jobbig men jag märkte direkt skillnaden, inte minst på vågen. 10 kilo försvann inom loppet av 3 månader. Det som jag tycker är bra med PF är man inte alltid har maten i fokus, man tänker inte på maten lika ofta liksom. Sen insåg jag när jag började med PF att jag innan hade en tendens att överäta även på lchf och det var därför viktminskningen hade avstannat!

    • Jag har precis som du upptäckt att jag överåt LCHF innan jag började med PF 🙂 så skönt och enkelt sätt att korrigera sig på 🙂

  3. Jag började med Lchf för ca 2 år sen men då var jag väldigt liberal och inte ett dugg strikt. Valde lchf för att jag läste om alla fördelar plus att jag alltid varit ett riktigt “mackmonster” och ville bli av med suget efter mackor. Dessutom vill jag äta hemlagad mat utan tillsatser. För ca ett år sen blev vi mer strikta, jag skriver vi för det var min sambo som ville bli strikt för att gå ner ett par kg. Jag mår toppen av lchf och sedan ett par veckor kör jag PF. Det är en klockren kombination tycker jag och det blir mindre fokus på mat. Jag är alltid lagom mätt och jag har mycket energi!
    Har liksom många andra lätt för att överäta och det blir lättare att reglera med PF. Jag har även under två veckor kört mer eller mindre mejerifritt bara för att testa om det blev ngn skillnad och om det var krångligt. Min mage kändes lugnare utan mejeri och dessutom försvann något kg 😉
    Jag kommer fortsätta med lchf och PF och dra ner på mejerier för då mår jag allra bäst:)

    Nu i maj tänkte jag faktiskt köra en liten utmaning för mig själv som går ut på följande:
    -lchf såklart!
    -PF såklart!
    -Helt mejerifritt (utmaning)
    -Minst 5 träningspass (inga problem, jag tränar oftast 6-7)
    -Planka varje dag! (Lätt att “glömma”)
    -Inte unna mig mörk choklad eller vin som jag gör ibland…. Suck;)

    Det är egentligen ingen större utmaning men jag unnar mig gärna lite vin, lite choklad, lite ost och vips så unnar man sig lite för mycket och lite för ofta. Jag älskar att träna så det är inga problem. Jag har ca två kg jag skulle kunna bli av med och jag vill gärna bli liiiite tightare till sommaren så en månads strikt kost och träning passar bra nu!

    • Menar du fem träningspass i veckan?
      Ja mejerifritt fungerar bättre för min mage än jag trott tidigare 🙂

      Vad härligt förresten med en utmaning, jag ska nog hoppa på det tankesättet och komma på något till mig själv, jag behöver sporra mig lite 🙂 kram

      • Japp 5 pass/vecka är mitt mål men det brukar bli fler;) gärna något varje dag.

        Jag tror det är bra med någon utmaning då och då och framför allt förändringar så inte kroppen vänjer sig.

        Du kommer nog på nåt som passar dig bra:)

        Kram

Leave a Reply

